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Gedruckt: Otto Werdmüller, De dignitate, usu et methodo philosophiae moralis, quam Aristoteles ad Nicomachum filium conscripsit, libri duo, nunc primum ab Othone Werdmullero Tigurino in lucem editi, Basel, Hieronymus Curio (Schaffner), 1544, S. 3-7 (Widmungsvorrede)2
Die Zürcher Schulleiter haben nicht nur viel für die Kirche und das Evangelium geleistet, sondern auch vorbildlich dafür gesorgt, dass die angehenden Pfarrer in Philosophie und Sprachen ausgebildet werden. Werdmüller übergibt Bullinger die vorliegenden [zwei] Bücher über die Methode und den Nutzen der Moralphilosophie noch vor ihrem Erscheinen zur Beurteilung, denn sie sollen nur mit Billigung der Kirche veröffentlicht werden, und da Bullinger neben seinen theologischen Arbeiten selbst Studien zur Rhetorik, Philosophie und auf anderen Fachgebieten treibt, besitzt er die rechte Urteilskraft; besonders ist im Vergleich zu Plato, Aristoteles und Claudius Ptolemäus Bullingers Profession zu loben, weil er das den heidnischen Philosophen unbekannte heilbringende Evangelium verkündigt, das Bischofsamt trotz aller Schwierigkeiten tapfer ausübt und das Studium der Sprachen, der Rhetorik und der Philosophie propagiert, damit das Barbarentum nicht wieder Eingang in die Kirche finde; Bullinger erwirbt sich dadurch Ruhm bei der Nachwelt. Werdmüller schien es gut, Bullinger aufgrund seiner herausgehobenen Stellung in der Kirche, seiner einzigartigen Beredsamkeit und Bildung und seiner Sorge für die Kirche diese Schrift zu präsentieren, damit sie unter seinem berühmten Namen Vielen bekanntgemacht werde.
Vigilantissimo ecclesiae Tigurinae episcopo, domino Heinrycho Bullingero, domino et patri suo unice colendo, Otho Werdmullerus aeternam foelicitatem.
Cum multa divinitus 3 a Tigurini collegii proceribus ad dei gloriam et utilitatem ecclesiae instituta sunt, tum nihil praeclarius, quam quod 4 non
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solum evangelii syncera doctrina publice proponitur, sed etiam ad id munus consecrati philosophia et honestis disciplinis a tenera aetate imbuuntur. Nam quod in sacris literis enarrandis lingua-||4 rum et philosophiae, qua liberales artes comprehenduntur, noticiam adhibere conveniat, haud levibus tum exemplis tum rationibus convinci poterit, qua de re paulo post, quantum ad praesens attinet negotium, nos quoque verba faciemus. Aequissimum est igitur omnes autores adeo praeclari instituti maximo favore complecti eorumque prudentiam et pietatem innumeris laudibus extollere. Verum de reliquis collegiarchis occasio loquendi alias fuerit.
Nunc autem ad te scribo, domine ac pater Bullingere inprimis observande, qui necessariam et durissimam totius ecclesiae provinciam summa fide et diligentia tueris, tibique libros istos de methodo, dignitate et usu philosophiae moralis, antequam foras ||5 aedantur, legendos et iudicandos trado, ut non nisi probati ecclesiae, cuius pars esse cupio, in lucem prodeant. Etenim, cum ipse religioni, quam profiteris, eloquentiae et philosophiae studia plurimarumque rerum doctrinam adiunxeris, de omni genere bonarum artium et recte iudicare et honorifice sentire soles nec aliquid vel publice vel privatim omittere, quod ad honesta studia provehenda conducere arbitraris. Ideoque, si Platonem, Aristotelem, Claudium Ptolemaeum et sapientissimos quosvis encomiis ornare decet, qui de rerum natura, de variis officiis huic vitae non inutilia literis mandarunt, amplioribus utique verbis tua professio celebranda, primum quod ethnicis philosophis ||6 ignotum evangelium, in quo saliis hominum aeterna reposita est, scriptis et voce omnibus annuncias et episcopi munus, quo non aliud est in orbe terrarum dignius, per tot discrimina rerum 5 fortiter exequeris, deinde quod studia linguarum, artes dicendi, philosophiae cognitionem, ne rursus ecclesiam barbaries invadat, longe lateque propagare non cessas, eoque nomine posteros quoque tibi devincis immortalibus beneficiis.
Quoniam ergo dei benignitate honestissimum in ecclesia gradum consecutus es, ut maxime debeas, singularem eloquentiam et eruditionem, ut plurimum possis, eam denique mentem et pietatem, ut ex animo velis ecclesiae quam optime a consulere, haec scripta de Aristo-||7 telicis Ethicis humanitati tuae, cuius iudicio libenter acquiescimus, offene placuit, ut (si modo profutura speres) clarissimo tui nominis titulo pluribus communicentur.
Vale, tuamque dignitatem Christus bonis literis evehendis diu servet incolumem. 6
Tiguri, 1544.