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Original a mit autographer Unterschrift, Nachschrift und Adresse: Zürich StA, E II 362, 59 (Siegelspur) Ungedruckt
Der Berner Rat hat eine Neubearbeitung des von Bucer [revidierten] Katechismus angeordnet: Eine einzigartige Gelegenheit, den Lutheranismus loszuwerden; gleichzeitig auch eine gefährliche Angelegenheit, da dadurch ein [neuer] Streit entstehen könnte. Johannes [Wäber] schreckt nämlich vor jeder Aussage zurück, die dem Abendmahl die Vermittlung von irgendwelchen Verdiensten zuschreibt. Ritter glaubt jedoch gemäß dem bisherigen [Bekenntnis], dass den Menschen die Verdienste und Auswirkungen von Christi Passion im Abendmahl zuteilwerden, so dass Ritter in diesem Fall zusammen mit der gegnerischen Partei Wäber nicht zustimmen kann. Was aus dieser Lage hervorgehen mag, können die [Zürcher] selbst beurteilen! Verneint man, dass die Verdienste Christi im Abendmahl vermittelt werden, könnte dies die Gegner veranlassen, Bucer oder irgendeinen Lutheraner herbeizurufen. — Sollte Ritter irren, mögen die [Zürcher] ihn auf seinen Irrtum hinweisen, und ansonsten Wäber ermahnen. Die Revision des Katechismus wurde auf den 20. [Februar] verschoben. Kaspar [Megander]sollte diesbezüglich [den Venner Peter im Haag], ganz besonders aber auch [den Stadtschreiber Peter]Cyro mahnen. Ritter legt seinem Brief den [Berner] Katechismus [von 1541?] und die Satzungen [das "Agend büchly" von 1541 oder das vom Kleinen Rat am 5. Dezember 1544 erlassene Dekret, welches die Revision des Katechismus verordnete] bei. Die Zürcher, denen er sich unterstellt, sollen eine Verfügung treffen. —[PS..] Wegen Ritters [schlechten] Gesundheitszustands wurde für die Abfassung des Briefes jemand zu Hilfe genommen.
Gratia et pax a deo.
Amplissimum ostium nobis apertum est semel expellendi Lutheranismum, sed quanto amplius, tanto periculosius. lussit senatus noster, ut catechismum, quem Bucerus ad turbandam ecclesiam nostram reliquerat nobis, corrigeremus, si esset, quod indigeret correctione. 1 Hic inter nos timendum,
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ne dissensio oriatur, nam Joannes abhorret a verbis, quae significent, ut aliquid ad nos redeat fructus et utilitatis (putans ante actionem ista omnia recepta esse; proinde non opus esse, ut in coena primum recipiamus) ex sumptione coenae dominicae. Ego vero puto magis nos debere circumspectos
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esse, quid recipiamus; nam toties hactenus confessi sumus 4 in coena Christum dare nobis communicationem sui corporis et sanguinisch 5 et coenam non tantum constare pane et vino, sed maxime fructu et virtute passionis domini nostri. 6 Igitur confessi sumus Christi corpus nobis adesse in coena, sed per fructum et efficatiam partam salutem per traditum corpus fidei nostrae offerri"b7 per sacramenta. Haec omnia constanter negat bannes. Ego cum negare non possim, dissentire cum lohanne cogor et parti adversae inc tantum accedere. Quid hoc apud nostros parere possit, ipsi iudicate! Etsi ego tantum concedere vellem Ioanni, timeo periculum totius ecclesiae; nam inde occasionem arripere possint adversarii vocandi Butzerum vel alium quendam Lutheranum, ut simul in periculum veniret tota religio.
Proinde vos queso, fratres charissimi, si erro, indicate errorem"; si non, monete Ioannem, ut prudentius agat et vos tantum audiat. Res enim dilata est in 20. huius mensis diem e. 8 Optarem quoque a Caspere 9 moneri Gyronum 10 10 et Sepinum 11, qui ferme eadem sententia laborant, maxime Gyronus, alias fidelis et constans frater. Ego ad vos mitto catechismum 12 et preceptum senatus nostri 13 Legite et ipsi ordinate; nam libenter ego in hoc vobis meam tradam potestatem.
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Valete.
Datum 14. februarii die anno 1545.
Erasmus Ritter.
Meam valetudinem facile iudicare poteritis, quum iam tercia manus adhibenda esset, quatinus heae litere pararentur. 14
[Adresse auf der Rückseite:] Doctissimis et piissimis fratribus magistro Henricho Bullingero et Gaspero Megandro, ecclesie Tigurine pastoribus vigilantissimis.