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Autograph: Zürich StA, E II 345, 308-310 (Siegelspur) Ungedruckt
Bullinger hat [in einem nicht erhaltenen Brief] zu Recht vermutet, dass Bartholomäus' längeres
Schweigen seiner vielen Arbeit zuzuschreiben ist. Von Ostern bis Mitte Juli befand er
sich nicht in Neuburg [an der Donau]. Kaum war er wieder zurückgekehrt, erhielt er von
[Josua], dem Sohn von Bullingers Bruder [Johannes Reinhart], den Brief dem er mit Freude
entnahm, dass die Eidgenossen dem dreifach gekrönten Tier [Papst Paul III.] nicht geantwortet
haben. So wie Gott allen den guten Ruf der Frommen offenbart, so offenbart er laut
[Paulus] auch allen die Torheit der Unfrommen. — Nun in Kürze die von Bullinger erbetene
Darlegung von Bartholomäus' Auffassung über die Eucharistie. Uneinig ist man über die Art
und Weise, wie Christus im Abendmahl gegenwärtig ist, wogegen niemand dessen Gegenwart
bestreitet. — Die Papisten glauben an eine Verwandlung von Brot und Wein in Leib und BlutBriefe_Vol_15_459 arpa
Christi. Diesem Dogma kann Bartholomäus nicht zustimmen, zumal Bullinger und Vadian
gezeigt haben, dass es auf Mönche zurückgeht. — Viele Fromme und Gelehrte aber, darunter
[Wolfgang] Musculus (in seinem Matthäuskommentar) und [Johannes]Brenz (in seinem Werk
über das Johannes[evangelium]), glauben mit Recht, dass die Abendmahlszeichen nicht leere
Zeichen sind, wenn das Wort dem Brot und dem Wein beigefügt wurde. Das Sakrament besteht
nämlich aus einer Verbindung, die die Worte des Abendmahls (den "terminus") an die [Elemente]
des Brotes und des Weines (das "fundamentum") anschließt. Solange diese Verbindung
anhält, besteht das Sakrament. Wird aber die Verbindung unterbrochen, ist Gott nicht mehr mit
den [Elementen] verbunden. Dies trifft z.B. dann zu, wenn nicht alle [Einsetzungs]worte über
die [Elemente]ausgesprochen, andere Worte verwendet oder gar andere Handlungen ausgeführt
werden. —Am Beispiel der Taufe ist dies besonders ersichtlich. Erst wenn dem Wasser die
Taufworte hinzugefügt werden, entsteht das Sakrament der Regenerierung. Würde man das
Wasser ohne Beifügung der Taufworte verehren, als befanden sich dort der Geist [oder]Gott,
wäre dies wirkungslos. — Wie mit dem Wasser bei der Taufe der Geist verliehen wird, wenn die
vom Herrn verordneten Taufworte ausgesprochen werden, so vermittelt die Eucharistie Christus
und seine Verdienste, wenn die Einsetzungsworte mit den Elementen verbunden werden.
Doch wie? Hier wird es schwierig. Es wäre grausam anzunehmen, wie es die Zuhörer Jesu
[Ioh 6, 60] taten, dass man ihn mit den Zähnen zermalme! Das wäre kein Sakrament mehr.
Genauso aber hütet sich Bartholomäus davor, mit den Täufern die Zeichen als leer zu erklären!
Christus wohnt dem Abendmahl bei, jedoch nicht nach irgendeiner Vorstellung, sondern
wie in einem Sakrament. Bullinger wird Bartholomäus darin wohl zustimmen. Falls nicht,
möge er den unbedeutenden Bartholomäus dulden. —[Josua]wohnt nicht in Neuburg, sondern
in Rain [am Lech], im Gebiet von Herzog Wilhelm [IV.] von Bayern. Als Bartholomäus
zusammen mit [Josua] am [19. Juli]aß, lud er diesen zur Neubürger Messe [am 25. Juli] ein.
Dieser erschien jedoch nicht, versprach aber einen Besuch. — Das vom falschen Propheten
angetriebene Tier ruft die Mächtigen dieser Welt nach Harmagedon. Möge es sich selber zum
Opfer fallen, wie dies einst Achitofel geschah! —Größe an die Kollegen, besonders an Bibliander.
Salus multa. Silentium meum tam diuturnum, recte facis 1 , vir doctissime,
quod meis quidem et gravissimis occupationibus, quibus per integram aestatem
huc atque illuc distractus sum, adscribis. Nam a festo paschatis ad
medium julium usque non fui Neoburgi 2 meo istic offitio inserviens. Sed
quam primum peractis omnibus laboribus domum redii, en statim adolescens
pellio 3 fratris filius, de te denuo mihi adtulit gratissimas literas, in
quibus praeter caetera valde me exhilaravit gravissimorum virorum Helvetiae
et prudentia et fortitudo, quod bestiae 4 tripliciter coronatae 5 etiam ad
blanditias ne gry quidem 6 responderunt. 7 O deus bone, "iustus es et rectumBriefe_Vol_15_460 arpa
iuditium tuum"! 8 Quemadmodum enim dominus deus piis famam nomenque
ceu lumen producit omnibus suspiciendum, 9 ita impiis greek greek greek
greek greek 10, ut inquit apostolus 11.
De eucharistiae negotio minor ego sum, quam ut vel tuum vel alterius doctissimi viri scriptum iudicare possim. Ne vero id omnino, quod petis, 12 denegare videar, en paucis meam sententiam adcipe. Omnes, qui iam annis aliquot de eucharistiae negotio variarunt, imo dissenserunt, in hoc tamen conveniunt, Christum non abesse a caena. Verum quo modo adsit, maxima est controversia apud omnes.
Papistae symbola pani[s]a et calicis transsubstantiari, hoc est panem et vinum in corpus et sanguinem domini mutari, asserunt. His ego non accedo, presertim cum hoc dogma sero monachorum opera ecclesiis obtrusum tum a te, 13 tum b a Vadiano 14 tam adperte et tam fortiter c non solum est detectum, sed et explosum.
Sunt alii multi pii et eruditi viri, qui aliud sentiunt et credunt de eucharistia, nempe verbum elemento accedere tantum, non etiam mutare elementum teste Augustino. 15 Interim tamen non vacua symbola caene docent. Hii videntur mihi non omnino a scopo aberrare. Eiusmodi Musculus in Mathco suo, 16 eiusmodi Brentius in banne, 17 etc. Nam sacramenta sunt relationes;
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habet aut relatio duo in se, videlicet fundamentum et terminum. Proinde relatio aliud nihil est quam fundamenti ad terminum adplicatio. Iam vero, cum terminus verborum caene comparatur fundamento, panis videlicet et calicis, sacramentum efficitur. Quamdiu itaque durat respectus seu relatio, tam diu efficax est deus in sacramentis a se institutis et ligatus ad suum institutum praestare id, quod verba sonant. At relatione dirempta (ut fit apud papistas, qui panem eucharistiae circumferunt, 18 includunt, 19 et verba non integ ||309 ra sive omnia in suis missis fundamento panis et calicis adplicant, contenti enim solum dicere: "Hoc est enim corpus meum"preteritis antecedentibus et consequentibus verbis "accipite et manducate" una cum his "hoc facite in meam commemorationem", etc. 20 ) d deus non est ligatus ad hoc, quia est praeter institutum. Videant igitur papistae, quid verbis suis truncatis consecrent! 21
Exemplo res notior erit: In baptismo aqua tantum non est sacramentum neque verba sola. Sed cum verba baptismi aquae ceu terminus suo fundamento adplicantur, tunc sacramentum efficitur regenerationis 22 Iam actu relationis durante, hoc est dum recitantur verba et adhibetur externa ceremonia aquae profusio ex domini mandato 23 efficax est deus et adest suo instituto, datur namque in eiusmodi lavacro 24 verbo dei adnexo puero spiritus sanctus. Relatione aut discerpta, veluti si quis aquam baptismi solam absque verbis adoraret, quasi ibi inclusus esset spiritus, dominus deus, non este efficax. Datur quidem spiritus in actione baptismi, cum verba et ceremonia ex domini mandato simul adhibentur. Si vero praeter verborum recitationem quis hauriret aquam ex baptisterio, non simul spiritum aquae inclusum hauriret, sed aquam solam. Nam istic relatio cecidit.
Quemadmodum itaque cum elemento aquae veritas f spiritus 25 in baptismo datur, cum verba et externa ceremonia ex mandato domini simul iunguntur, ita in eucharistia cum elemento panis et calicis adnexo verbo, quod secum fert Christum, omnia bona illius nobis adplicantur. Si Christus et sua bona,
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quomodo non etiam corpus et sanguis? At quomodo? Hic hereo, et lupum auribus teneo. 26 Realiter, ut dentibus teratur, sicuti illi 27 in banne 6. capite putabant, horreo dicere. Nam si ita esset, sacramentum non esset. Vacua rursus symbola cum catabaptistis adstruere metuo. Superest itaque, ut Christus adsit caene, sed non ad cuiusvis votum, sed prout sacramenti ratio postulat. Quod, si mentem tuam sim adsecutus, penes te sit iuditium; sin vero minus, tenuitati meae suppetias ferto, cum est opportunum. Discipulus enim sum, non iudex aliorum.
Fratris filius non est Neoburgi, sed in oppido Rayn 28 sub ditione ducis Guilielmi Bavari 29 distans miliare 3 ° a Neuburgo. Dominica ante Jacobis 31 mecum pransus est invitatusque ad nundinas nostras in die lacobi celebratas, sed non comparuit. Promisit tamen interdum sese velle || 310r. me invisere. Quicquid possum illi praestare commodi, praecipue propter te non detrectabo studium.
Rerum novarum nihil est apud nos, nisi quod bestia trinies coronata hortatu ranarum ex ore pseudoprophetae exeuntium 32 potentes huius seculi 33 in hermageddon 34 conatur convocare. 35 Precor itaque, ut Achitophelis 36 instar in foveam ipse incidat, 37 quam alus fodere molitur 38 ; id quod certo illi futurum est. Dissipat enim dominus deus gentes, quae bella volunt!
Vale multum. Raptim, Neoburgi Danubii, anno etc. 45., die augusti 19.
Plurimum salvere iubeas meo nomine omnes fratres et greek 39 verbi Tigurinos, Theodorum Bibliandrum precipue et reliquos.
L. 40 Adam Bartholomäus totus tuus
ex animo frater et collega,
minister verbi Neoburgi.
[Adresse auf f. 310v.:] Pientissimo atque doctissimo viro Heynrico Bullingero, apud Tigurinos primario verbi praedicatori, domino et amico meo singulariter observandissimo. 4