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Abschrift von Johann Heinrich Hottinger a : Zürich ZB, Ms F 46, 589 Ungedruckt
Falls Luther tot ist, dann möge er glücklich gestorben sein. Nicht alles an ihm ist abzulehnen. Doch freilich könnte er seiner eigenen Forderung zufolge gänzlich verworfen werden, denn er sagte in seinem ["Kurtz bekentnis"]gegen die Zürcher, dass derjenige, der in einem einzigen Artikel irrt, in keinem anderen recht haben könne; und es ist klar, dass er selbst in einigen Punkten fehlgegangen ist, so etwa in der Angelegenheit der Bilder, der Ohrenbeichte und des Abendmahls. Im Übrigen stimmt Bullinger Luther jedoch zu. Falls dieser eine Schrift gegen die Zürcher hinterlassen haben sollte, wird nur deren Inhalt unter Vermeidung jeglicher persönlichen Angriffe widerlegt werden; denn über die Toten soll man nichts Schlechtes sagen! Auch Haller soll maßvoll und ehrenhaft über den Verstorbenen sprechen. Käme man im Gespräch auf das Abendmahl, die Bilder und die Beichte zu sprechen, soll er sagen, dass in der Kirche einst auch bedeutende Männer bisweilen irrten, und dass man Luther nicht für einen Gott halten dürfe. —Falls Luther nicht gestorben ist, so möge er leben, solange es dem Herrn gut scheint. —Da Bullinger das [Alte]und das [Neue Testament]besitzt, würde er niemals [die Akten] des [Zweiten]Regensburger [Religions]gesprächs und des Konzils von Trient kaufen. Das [Gespräch]besteht nämlich sowohl aus Richtigem als auch aus Falschem und lässt daher keinesfalls auf eine vollständige Reformation hoffen. Das [Konzil] aber ist als ein Werk des [päpstlichen] Antichristen abzulehnen; und der wankelmütige [Bucer] wird irgendwann auf den harten [Christus]-Felsen aufschlagen.
S.P. Si mortuus est Lutherus, 1 opto illi, ut feliciter sit mortuus. Nam sunt in
illo multa, quae optimi quique merito mirantur et laudant, ac malignumBriefe_Vol_16-217 arpa
revera fuerit illum damnare in totum. Iuxta ipsius quidem sententiam posset
reiici in universum: In ultimo enim scripto suo contra nos edito 2 dicit in
nullo articulo recte sentire posse illum, qui errat in uno, 3 at manifestum est
errasse illum in nonnullis. Ideo vero non damnaverim in ipso, quae bene,
prudenter et pie dicit. Ergo ut in caussa imaginum, confessionis auricularis
et coenae dominicae ipsi nunquam accesserim, ita in reliquis bene dictis et
actis meum patrocinium nunquam negarim. Si reliquit contra nos scriptum, 4
praeterita persona respondebimus ad argumenta. Turpe enim est mortuis
maledicere et cum larvis, quod dici solet, luctari 5 . Haec copiosius scribo, ut
et tu de mortuo loquaris modeste, imo honorifice. Cum ventum fuerit ad
coenae, imaginum et confessionis negotium, dices magnos viros in ecclesia
quondam etiam suos habuisse errores; sic Lutherum in haec quoque divina
providentia impegisse, ne haberetur pro deo, etc.
Si vero mortuus non est, 6 vivat (per nos quidem licet) b , donec domino vitae et mortis fuerit visum! Cuperem autem primo quoque nuntio, quid verum sit, significares, praesertim vero, quo mortis genere extinctus sit et quomodo excesserit.
Ego, cum habeam colloquia dei cum Mose 7 et Christi, filii dei, cum suis discipulis, 8 consilia item patriarcharum et prophetarum, 9 denique scripta apostolorum, 10 cassa nuce non emerim 11 colloquium Ratisbonense 12 et Tridentinum concilium. Illud enim, quia ex integro (atque utinam ex integro, non ex vitiato) et corrupto compositum est, 13 nullam mihi spem facit reformationis syncerae. Hoc autem (cum sit ab antichristo institutum nec in aliud, quam ut restituatur satanas et explodatur Christus) c quis non videat, non
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modo in nulla esse authoritate, sed et conspuendum esse, uti veretur blasphemia? phemia? Vertumnus 14 ille impinget aliquando in petram solidam 15 .
Vale cum tuis, etc.
[Ohne Adresse.]d16