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Autograph: Zürich StA, E II 359, 2817 (Siegelspur) Ungedruckt
[J] Seit Pincier in Zürich war, hat er sich oft gefragt, wie denn weitere Studenten aus seinem Umfeld mit der Lehre und Lebensweise der Zürcher vertraut gemacht werden könnten, damit einige von ihnen sich der Theologie widmen würden. Vielleicht ist Pincier noch zu jun g, um das gut beurteilen zu können, doch kennt er keinen anderen Ort, an dem die Wahrheit mit solcher Klarheit gelehrt wird wie in Zürich! Zudem haben die Zürcher einen unbescholtenen Lebenswandel und vorbildliche gute Sitten. Heutzutage sind bei den Theologen diese beiden Eigenschaften kaum noch zu finden, wo sie doch so dringend nötig wären für die Unterweisung des einfachen Volkes und für die Erziehung der Jugend! - [2] Diese jungen Leute [Johannes und Justus Vulteius] stammen aus [Wetter] wie Pincier und sind zudem mit ihm verwandt. Er hat sie überzeugen können, sich nach Zürich zu begeben. Dabei ist er ganz seinem Gewissen gefolgt. Da er die Sache eingefädelt hat, ist es auch. seine Aufgabe, die Zürcher zu bitten, diesen Studierenden einen Aufenthalt in ihrer Stadt und in der Schola Tigurina zu gewähren. Sie werden ihren Unterhalt aus eigener Tasche finanzieren. Man hat ihnen die Schulden, die die Zürcher Studenten in Marburg machten, gutgeschrieben, wie aus dem Brief von Wigand Happel [Nr. 2883] hervorgeht. Sie hoffen, dass sie in Zürich von Anfang an so viel verlangen dürfen, wie die [Zürcher Studierenden in Marburg]ausgegeben haben. Das wird hoffentlich auch den Zürchern recht sein, zumal ihnen dadurch eine Geldsendung in diesen unruhigen Zeiten erspart bleibt. - [3] Wegen der unsicheren Zustände konnten die Studierenden nicht viel Geld mitnehmen. Sollten sie also während ihres einjährigen Aufenthalts mehr Geld für ihre Ausbildung und ihren Lebensunterhalt brauchen, mögen die Zürcher es ihnen vorstrecken in der Gewissheit, dass sie es zurückerhalten. Es wäre zudem gut, wenn Pinciers Verwandte, Johannes und Justus Vulteius, bei einem Gelehrten, wohnen und mit diesem zusammen essen dürften, damit sie auch aus den täglichen Gesprächen etwas lernen können. -[4]In Latein und Griechisch sind sie ziemlich gut. Sie haben längere Zeit in Marburg, dann fast zwei Jahre in Straßburg und danach in Leipzig und Wittenberg studiert. So Gott will, kommen sie nun nach Zürich, und wenn sie dort auch noch die Grundlagen in Theologie und Hebräisch gelegt haben, wird ihnen wohl ein Weiterstudium in allen Fächern möglich sein. - [5] Bullinger möge Pinciers freimütige Bitte wohlwollend aufnehmen. -[6]Gruß, auch von Dietmar Fuhrmann, dem Vorsteher der Kirche in Wetter.
Salutem a deo. Posteaquam mihi semel perspecta fuit vestrae tum doctrinae
tum vitae ratio, 1 non destiti mecum agitare animo, quonam pacto nostratium
nonnullos, siqui vellem bonam operam theologiae navare, 2 vestrae disciplinae
aliquando adiungerem. Quantum enim per aetatem 3 et iudicii imbecillitatem
de rebus aestimare possum, nusquam vidi veritatis negotium maiori
candore quam apud vos tractari. Deinde, si quis vitae sanctimoniam etBriefe_Vol_20-157 arpa
integritatem morum spectet aut requirat, inveniet is sane ibidema, quod miretur
atque cum laude imitetur, quae quidem duo, quam sunt hodie rara in
theologis, tam necessaria eadem esse puto, non modo ad institutionem rudis
plebeculae, verum etiam ad educationem iuventutis.
Quare, quum hisce iuvenibus 4 , et patria 5 et sanguine 6 mihi iunctis, ex animo consultum velle deberem, suasi, mehercle, nihil aliud, nisi quod mea conscientia mihi dictabat effecique, ut consilio meo acquiescant certis iustisque rationibus adducti. Quoniam igitur susceptae ad vos profectionis 7 autor illis fui, par est, ut pro virili rem coeptam exequar et, quocunque modo possum, a vobis impetrem, quo liceat ipsis cum bona venia et pace vestra in urbe et schola Tigurina 8 versari. Vivent omnes sua pecunia, prout convenit et decet. Receperunt in se aes alienum, quod contraxerunt vestri iuvenes 9 Marpurgi, sicut literae Vigandi Happelii ostendent, 10 idque fecerunt ea spe, ut, quamprimum ad vos venerint, tantundem repetant, quantum exposuerint 11 , in quo vobis etiam rem gratam facturos sperabant, ne videlicet in istis turbis et periculis cum aliquo discrimine mitteretis pecuniam. Sed hac de re mihi nullum est dubium.
Insuper, si quid opus fuerit meis consobrinis 12 intra anni spatium, quandoquidem modo non licuit illis tuto multum pecuniae secum ferre, rogo vehementer, ne propterea a vobis deserantur. Solvemus enim, quicquid apud vos impenderint in liberalem doctrinam et conversationem. Quapropter etiam maxime vellem, si res vestrae paterentur, ut consobrini mei, bannes 13 et
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lustus Vulteii, 14 domesticam consuetudinem et mensam quoque communem cum aliquo doctorum haberent, ubi et privato colloquio quotidie aliquid addiscerent. luvenes ipsi in Latinis et Graecis sunt mediocriter 16 instituti. Nam praeterquam quod Marpurgi diu studuerunt, 17 commorati sunt etiam Argentinae
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in alterum usque annum, 18 deinde Lypsiam 19 et Witenbergam 20 profecti, tandem ad vos veniunt deo volente; ubi, quum theologiae et hebraicae linguae fundamenta iecerint, confido eis deinceps omnem studiorum suorum rationem fore faciliorem.
Haec ego tanto liberius antiqua fretus humanitate tua petere sum ausus. Rogo igitur, ne aegre feras.
Vale in Christo et nos ama! Salutat te una cum reliquis vins optimis atque doctissimis Decius Agricola 21 , antistes ecclesiae nostrae. Datum ex Veteribus Castris, 8. calendas maias anno 1547.
Johannes Pinzingerb tuus totus. |
[Adresse auf der Rückseite:] Sanctissimo verae pietatis et religionis antistiti domino Heynricho Bullingero, Tigurinae ecclesiae ephoro vigilantissimo, domino ac praeceptori suo unice observando. 22