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Autograph: Zürich StA, E II 346, 212 (Siegelspur) Ungedruckt
[J] Wenn Serin sich seiner geringen Bedeutung und der großen Arbeitslast, die Bullinger zu bewältigen hat, nicht bewusst wäre, würde ihm dessen langes Schweigen zusetzen. Dennoch fragt er sich, ob er vielleicht etwas falsch gemacht hat, da Bullinger (der ja als erster Anlass zu ihrer Korrespondenz gab) so plötzlich, nicht mehr schreibt, oder ob diejenigen, die ihm den an ihn gerichteten Brief Bullingers [vom 4. September 1546 (HBBW XVII, Nr. 2565)] schon entsiegelt überreichten, ihm vielleicht nicht gewogen sind und ihn verleumden. Was Serin besonders zur letzten Frage veranlasst, ist die Tatsache, dass Bullinger ihm in jenem entsiegelten Brief eine Korrespondenz mit Johannes Haller in Aussicht stellte, er aber von diesem genauso wenig einen Brief erhalten hat, wie Letzterer von ihm. Dies sind allerdings nur Mutmaßungen, da Liebe nicht argwöhnen darf -[2]Mit dem vorliegenden Brief möchte aber Serin Bullinger hauptsächlich davon abhalten zu glauben, er hätte seine Abendmahlsauffassung geändert und hielte sich nun an die Vorschriften über das Abendmahl, die im neuen Ulmer "Handbüchlein" enthalten sind, falls Bullinger dieses (welches ohne Wissen des Ulmer Rates erschienen ist und - genauso wie im Falle des Ulmer Katechismus - nicht in allen Punkten mit den ersten Fassungen übereinstimmt) zu Gesicht bekommen sollte. -[3] Serin möchte zudem wissen, ob die Zürcher den lutherischen, fast halbpapistischen Brauch, den Sterbenden bei sich zu Hause das Abendmahl darzureichen, ohne einen besonders gewichtigen Grund tolerieren würden. Um nicht anmaßend zu erscheinen und etwas Falsches zu behaupten, traut er sich nämlich nicht, den Befürwortern dieses Brauches die Gepflogenheiten der reformierten Kirchen in Helvetien und in deren Nachbarschaft (wie etwa Kempten oder Augsburg) vor Augen zu fuhren. Von dem sonst schon zur Genüge mit wichtigeren Angelegenheiten beschäftigten Bullinger verlangt er keine ausführliche Abhandlung dazu, sondern nur eine kurze Antwort. -[4]Bullinger sei gegrüßt und möge weiterhin an Serin denken, auch wenn er nicht schreibt. Der Herr vereitle die Pläne der Feinde, leite die Zürcher und bewahre diese vor jeglichem Übel.
S. P. in domino. Esset mihi profecto difficile, optime Bullingere, tam diuturnum
tuum silentium 1 aequanimiter ferre, nisi hanc meam indignationemBriefe_Vol_20-391 arpa
restingueret iusta meae humilitatis tuorumque negotiorum consideratio. Neque
tamen omnino obrepere mihi cessat cogitatio suspitioque talis: "Quid
peccavisti, quod a scribendi officio (quod tu sane nunquarn fuisses ausus
flagitare, sed ipse sponte suscepit 2 ) tarn subito destitit? Quid, si de te plus
aequo essent commenti apud alios hii, qui resignatis illius ad te literis 3 prodiderunt?
Qua erga te et illum religione tenerentur?" Atque huic posteriori
cogitationi id etiam ansam praebuit, quod in resignatis illis literis spem mihi
faciebas de commertio mihi cum Hallero futuro, 4 a quo etiam nihil omnino
unquam accepi sicut nec ille a me quicquam. Sed sit suspicandi modus, ne
chantas laedatur. 5
Hoc vero potius curabo, ne enchiridiis novis, ordinem administrationis sacramentariae, etc., continentibus, hoc anno sub nomine magistratus Ulmensis (dormiente quidem, nihil tamen eiusmodi somniante -hoc est ignorante illo) aeditis, movearis, ut meam me confessionem de sacramentis abnegavisse credas (si qua unquam in manus tuas pervenerint, quae primariis
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illis 9 non per omnia conformia fuerint, sed eiusmodi metamorphosin 10 passa, cuiusmodi in evulgatione etiam catechismorum Ulmensium 11 saepius est depraehensa), aut putes me illis vel uti vel accomodare.
Altera huius meae epistolae causa est, quod quaero, num apud vos tolerabile judicetur pro more Luterano adeoque semipapistico cum decumbentibus, pauculos saltem dies (nec, Praeter communem, peculiarem aliam aliquam eximiamque causam) a habentibus, privatim coenae mysticae peragere sacrum. 12 Allegantibus 13 enim ecclesiarum reformatarum consuetudines Helveticarum illisque vicinarum, utpote Campidonensis 14 , Augustanae 15 , etc., iudicium et morem non audeo opponere, ne quid asseram temere. Ad hec si aliquando quam paucissimis responderis, me laborantem iuveris. Exactioa
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rem disputationem non flagito, ne sim molestus et gravioribus intentum interpellem inique.
Vale mei memor, etiamsi nihil scribis. Dominus omnia consilia hostium vestrorum mutet 16 vestraque dirigat, et conservet vos ab omnibus malis! 17 Iterum vale. Ulme, 4. augusti 47.
Leonhartus Söerinus. |
[Adresse auf der Rückseite:] Clarissimo viro d. H. Bullingero, ecclesia Tigurinae episcopo de omnibus theologiæ candidatis optime merito, fratri in domino plurimum dilecto observandoque. Zürch.