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Paris, Bibliothèque Nationale, Ms Dupuy 424, f. 53r.-54v. (Siegelspur) Teildruck: V.-L. Bourrilly, François 1er et les Protestants. Les essais de concorde en 1535, in: Bulletin de la Société de l'Histoire du Protestantisme français 49, Paris 1900, S. 340-343
Eine Einigung [mit der römischen Kirche] ist einzig auf biblischer Grundlage und nach dem
Vorbild der Urkirche möglich. Eine solche schriftgemäße Konkordie ist wünschenswert, eine
anders geartete wäre zum Scheitern verurteilt. In der Schrift und im Beispiel der Apostel ist
der Maßstab für die Ordnung des christlichen Lebens zu finden; dem, der sich daran orientiert,
steht Gott bei. Auf dieser Grundlage muß eine Konkordie aufgerichtet und alles geordnet werden.
Mit Gottes Hilfe ist dies möglich: So wie die Apostel den Erdkreis bekehrt haben, geschieht
dies auch heute, nämlich durch Predigt des Wortes, Gehorsam und Streben nach
schriftgemäßer Einheit im Rahmen einer Synode. Über Rechtfertigung, Glauben, Sündenvergebung
und gute Werke gilt, was Paulus im Römer- und Galaterbrief schreibt. Über das Opfer,
das Priesteramt und das Mittlertum Christi handelt er im Hebräerbrief Der Heiligenkult ist
gegen das Gebot der Schrift. Die Bilderverehrung haben schon Laktanz, Athanasius und Hieronymus
abgelehnt. Die Sakramente sind auf ihre ursprüngliche Einfachheit zurückzuführen.
Die Täufer werden zu Recht verurteilt. In der Eucharistie wird Christi Leib im Glauben genossen.
Die Messe ist durch die von Christus eingesetzte Form des Mahls zu ersetzen. Beichte und
Absolution sind sinnvoll einzig als Trost durch das Evangelium. Über den [freien]Genuß der
Speisen schreibt Paulus im Römerbrief, über das Amt in den Briefen an Titus und Timotheus.
Die Könige sind zu Gerechtigkeit verpflichtet, die Gläubigen zu Gehorsam. Über die Klöster
und anderes schreibt [Konrad] Pellikan mehr. Auf dieser Grundlage sind die Prediger in der
Schweiz zu einer Konkordie bereit.Briefe_Vol_05_064 arpa
Concordiam ego, mi Cheli, nullam constare posse video, quae non sit ex purissimis scripturae fontibus petita et ad b exemplum apostolicum primitivaeque ecclesiae synceritatem deformata.
Non improbo piorum hominum super hac re mentem. Omnes pii ad concordiam aspirant, sed sanctam, puram et diuturnam. Si hodie sarciatur concordia non solida et ad scripturae praescriptum c non omni modo collimata, cras maiori discordia succrescente offensa ineluibili dissolvetur. Verbum domini manet in aeternum [Jes 40, 8; 1 Petr 1, 25]. Omnis caro et omnia humana consilia ut flos agri pereunt 1 . Proinde, qui solidam in ecclesia cupiunt statutam concordiam, omnes ecclesiae res revocent ad exemplum pristinum et apostolicum, ad d sacrae scripturae testimonium.
Quicquid enim praeter scripturae authoritatem statuitur, firmum esse non potest nec omnibus, maxime vero piis, placere potest. Impugnabunt id perpetuo. Quae autem ad vitam et disciplinam necessaria sunt christianam, sacris litteris et exemplis apostolicis abundatissime sunt tradita. Ab iis e deficere impium est, meliora meditari stultum, non obsequi perfidum.
Qui deum et veritatem ex animo quaerunt, in scripturis et secundum scripturas quaerunt. His deus adest, hos spiritu suo imbuit, animat, dirigit. Qui illis desertis humana sequuntur, subinde impingunt et perplexi haerent astutiam astutia pellente et supplantante f . Consulimus ergo omni modo sic esse sarciendam concordiam, ut ipse dominus sarciri voluit verbo veritatis, et ut omnia nostra ad vivum 2 quoque secundum scripturas et exempla apostolorum sive veteris ecclesiae exigantur componanturque.
||53v. Sed id quidem plerisque videtur impossibile. Atqui omnia possibilia sunt apud deum [Mt 19, 26], qui iis non deest, qui ipsum in veritate quaerunt 3 . Neque nos unius diei aut annorum aliquot g negotium agimus. Quid videbatur impossibilius, quam h terrae orbem eumque idololatriae et superstitioni immersum per paucissimos Christi apostolos fore convertendum? At conversum vidimus, quamquam cum negotio et tempore. Est i et praesens seculum erroribus prorsum involutum, sed nemo desperet. Vidimus enim paucis aliquot annis mire immutatas eximias urbes populosque innumeros k . Nostram quidem operam debemus deo, sed quam ipse poposcit, praedicationem verbi et obedientiam.
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Si quae est in dogmatis aut ritibus discordia, concordia vel in prosynodo vel synodo petatur ex scriptura, ut scilicet id concorditer sentiamus et statuamus, quod scriptura prodit.
De iustificatione l , fide, peccatorum remissa et bonis operibus docte disputavit apostolus in omnibus epistolis, maxime in iis, quae Romanis et Galatis dicatae sunt 4 . In iis m adserit fidem esse justitiam, quae per Christi sanguinem mundet nos a peccatis et ad bona opera, quae scilicet deus praecepit, aptos efficiat.
De hostia n , sacerdotio et mediatione Christi, qui unus et solus unica et aeterna fidelium omnium hostia est, doctissime et piissime concordiam demonstravit o apostolus p ad Hebraeos 5 .
De divorum q cultu nihil praecipit scriptura, nisi quod exemplum et imitationem attinet. Fidelibus satis est Christus, qui sedet ad dexteram patris et intercedit pro nobis 6 , quoties et quantum necessum est. Cultus christianorum in spiritu ac fide est. Hanc uni deo debent.
Imaginari divos pro nobis intercedere et nostri causa curis distringi scripturis non est ||54r. proditum, adeoque ipse d[ivus] Aurelius Augustinus hac in re misere se torsit in libro De cura pro mortuis agenda 7 . Christiani ambulant simpliciter in certa fide, quae uni Christo tribuit omnia.
Statuas r vel dei vel divorum ad cultum prostituere et habere contra praeceptum dei est et contra s veteris ecclesiae ritum. Id quod apparet ex Lactantii scriptis 8 , ex Athanasii libris 9 et divi Hieronymi testimonio. Is enim vertens epistolam quandam Epiphanii t ad Ioannem Hierosolii episcopum huius negotii elegans reliquit exemplum 10 .
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Quod sacramenta u attinet, quorum meminit scriptura, simpliciter egere scripseruntque apostoli. Ab iis nullo modo variandum v , ad ista omnia nostra reformanda w . De baptismo bona fide hactenus disputatum. Damnati merito anabaptistae. De eucharistia, de qua apostolus 1. Cor. 11[17-34], nemo iam nescire potest, quid sentiamus. Fide asserimus corpus Christi edi et sanguinem bibi, sicut ipse dominus docuit loan. 6[30-63]. Proinde in coena non nuda asserimus signa, quod multi de nobis quaeruntur; mysterium agnoscimus x11 .
Missa y multos ob abusus nec recipi nec probari potest z . Toto autem corde et animo approbandus coenae modus a Christo nobis institutus et ab apostolis nobis traditus aa .
Et confessionem bb , quae deo fit, quis non agnoscet? Confessionem quoque, quae hominibus doctis in lege dei fit, hoc est consilium sive consultationem, quis non approbet cc ? At absolutionem aliam nescit scriptura quam consolationem spiritus ac fidei dd12 . Claves ipse quoque Augustinus censuit esse evangelium ee13 .
De delectu ciborum ff nemo meliorem moderationem invenit Paulo ad Ro. 14[1-15,6].
Ministerium gg verbi tale, quale Christus instituit et apostolus Paulus hh descrip-||54v. sit in epistolis suis ad Titum et Timotheum 14 , quis non recipiat ii ? At praetextu fidei dominari volentibus dixit dominus: "Vos autem non sic" [Lk 22, 26]kk .
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Dominari ll et regna administrare debent reges in iustitia et aequitate, quibus merito obediunt sancti et tributa pendunt 15 .
Monasteria mm sive coenobia olim studiosorum fuere contubernia et pauperum xenodochia. De quibus ut aliis quoque Pellicanus plura 16 .
Nos nn , qui Christum in Helvetiis praedicamus, nihil quam gloriam Christi, ecclesiae salutem et reipublicae foelicitatem quaerimus. Quicquid istis salvis cum veritate in concordia sancta statui potest, mutuam pollicemur oo operam. Nihil enim perinde ac concordiam in Christo cum omnibus desyderamus.
Habes, Cheli doctissime, quae nostra sit sententia, tumultuarie congesta. Valebis.
17. ianuarii 1535.
Heinrychus Bullingerus,
Tigurinae ecclesiae in verbo minister.
lis omnibus subscribit Berchtoldus Hallerus,
apud Bernates a contionibus sacris pp17 .
[Ohne Adresse.]