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Autograph: Zürich StA, E II 348, 366 (ohne Siegel); [Anhang 1: Erbs Briefentwurf an Veit Dietrich, 8. November 1545:]a E II 347, 335-338 (Anfang); E II 361, 255r. (Fortsetzung); [Anhang 2: Autographe Nachschrift eines einige Jahre später geschriebenen Briefes an Bullinger, dem Erb sein Schreiben an Dietrich (Anhang 1) beilegte:]" auf E II 361, 200a,r. angeklebter Zettel Ungedruckt
Veit Dietrich hat Matthias Erb das [beiliegende] Buch [,,An die christliche Kirche zu Regenspurg"]
geschenkt. Er kämpft darin gegen ein Gespenst und nutzt zugleich die Gelegenheit,
diejenigen, die Luther als Schwärmer bezeichnet, zu verleumden. Erb hat sich bei Dietrich
bedankt und das von diesem über die Anbetung Christi im Abendmahl Geschriebene als
geistige Spitzfindigkeit bezeichnet. Er hätte Bullinger den Brief geschickt, wenn er Zeit gehabt
hätte, ihn abzuschreiben. Sollte Dietrich darauf reagieren, wird Erb seinen Brief und Dietrichs
Antwort an Bullinger übermitteln. Es ist, als werde der [alte] Entellus vom [jungen] Dares
herausgefordert ... Erb übermittelt das Büchlein, damit Bullinger und Gwalther feststellen
können, was für einen Verteidiger Luther mit diesem jungen Mann gewonnen hat. — Dietrich
erdichtet eine neue Anbetung: Nicht die [Elemente des] Brotes und des Weines wären anzubeten,
sondern der darin körperlich anwesende Christus! Welche Umstände und absurde
[Bräuche] daraus entstehen werden, kann Bullinger sich gut vorstellen! Dietrich scheint aus
dem üblichen Gottesdienstverlauf irgendeine neue Auffassung entwickelt zu haben. Bullinger
möge seine Meinung mitteilen. Wo immer Dietrich mit der Schrift argumentiert, kann Erb ihm
folgen; jedoch nicht mehr, wo dieser lutherisiert und eine Anbetung Christi im Abendmahl
lehrt. —[Anhang 1: Erb an Dietrich, 8. November 1545:][Johannes] Ulstetter hat Erb Dietrichs
Brief ohne dessen Büchlein mitgebracht, da er dieses Bucer und [Kaspar] Hedio in
Straßburg zum Lesen hinterließ. Erb der es nun erhalten hat, bedankt sich dafür. Würde er
Bücher veröffentlichen, würde er Dietrich eines davon zukommen lassen. Leider ist Erb kein
Gelehrter; stets schiebt er seine Publikationen bis ins neue Jahr auf Erb billigt das von
Dietrich aufgenommene Duell gegen den Regensburger Gegner [Paul Hirsbeck], der sich so
unverschämt gegen das Abendmahl geäußert hat. Da dieser nun nicht mehr unter den Lebenden
weilt, wird er Dietrich seine Antwort vielleicht am Jüngsten Tage erteilen. Es ist immerhin
schon etwas, furchtlos gegen ein stummes, unbewaffnetes Gespenst aufzutreten, das bereits
dem Schwert des Herrn zum Opfer gefallen ist, auch wenn einige der Ansicht sind, man hätte
Besseres zu tun. Aber wenn Erb richtig verstanden hat, führt Dietrich ja gleichzeitig einen
doppelten Krieg, wie einst Herkules: Einerseits mit den Schwärmern (von den Nürnbergern als
Schwirmer bezeichnet), andererseits mit dem Regensburger Gespenst, welches sich taub vonBriefe_Vol_15_625 arpa
Dietrich abwendet, auch wenn er so laut wie Stentor schreien würde. —Das in den Ohren eines
Süddeutschen barbarisch klingende Wort Schwirmer ist den Norddeutschen (die hart wie Felsen
sind) heilig, zumal es ihnen dazu dient, ihre Gegner in Verruf zu bringen und zu ver-schrecken
Leider gibt es viele Affen, die ihre Lehrer gerne nachahmen und nichts anderes von
der Kanzel schreien als "Schwärmer" und "Schwirmer" und dabei das Volk überzeugen, dass
die oberdeutschen Kirchen aus Monstern bestünden, obwohl sie weder die Ansichten noch die
Glaubensbekenntnisse noch die Ordnungen [dieser Kirchen] kennen. — Liebt Dietrich seine
Brüder und Gottes Volk, soll er sich bemühen, zu denken, zu schreiben und zu lehren, was zum
Frieden Jerusalems dient, und sich nicht damit begnügen, wie ein vor den Sirenen Gefesselter
die Aussagen seiner Lehrer bis zu seinem Lebensabend anzuhören! Dietrich soll doch nicht so
dumm wie seine Lehrer bleiben und wie ein Blinder Blinden nachlaufen. Würde er doch
merken, dass er mit seinen harschen Worten nichts bewirkt! Gott möge ihn von der Charybdis
erretten! — Wie kann denn Dietrich die Anbetung der Sakramente anhand der Heiligen Schrift
belegen, selbst wenn er dabei betont, dass nicht die Elemente, sondern der in ihnen leiblich,
wesentlich und natürlich anwesende Christus anzubeten sei? Sowohl die griechischen als auch
die lateinischen Messzelebranten ermahnten das Volk mit den Worten Sursum corda Dietrich
fordert aber dazu auf nicht nach oben, sondern auf den Altar zu schauen! Jeder Zelebrant
meint also, Christus wäre überall wo doch Erb dachte, er befände sich zur Rechten Gottes!
Um des Heils der Erlösten willen soll Dietrich das Schreiben Erbs nicht als Kriegserklärung,
sondern als eine Anregung zum Weiterdenken auffassen! —[Anhang 2: Nachtrag eines zeitlich
unbestimmten Schreibens von Erb an Bullinger:] Im vorhergehenden Brief hatte Erb es versäumt,
den von dem Nürnberger Veit Dietrich vor einigen Jahren befürworteten Brauch anzusprechen,
das Abendmahl knieend zu empfangen. Was ist das anderes als die Anbetung der
Göttin Ceres und des Gottes Bacchus? Es geht abwärts mit der Kirche! Bullinger soll seine
Kollegen davor warnen.
Gratia domini tecum. Hunc libellum 2 mihi dono dedit Vitus Theodorus 3
ecclesiæ Sebaldine concionator apud Norinbergum. Luctatur cum larva 4 atque
illo pretextu schwirmeros, quos Lutherus schwermeros vocat, 5 calumniatur,Briefe_Vol_15_626 arpa
ut liber ipse loquitur. Rescripsi 6 illi gratias agens pro tam magnifico
munere, atque miris salibus taxavi 7 , praecipue de adoratione Christi, qui est
in coena. 8 Exemplar epistole misissem, sed non vacavit, ut describerem. 9
Dum respondent, mittam et meam epistolam 10 ac illius 11 , forte Dares Entellum,
12 etc. Quod vero tibi nunc mitto ac Gvalthero, ideo fit, ut intelligatis,
qualis ille adolescens futurus propugnator erit Lutheri.
Maxime de adoratione nova comminiscetur, ut scilicet panis et vinum ac signa non sunt adoranda, sed is, qui adest corporaliter, Christus. Que incomoda ac absurda sequentur, facile intelligis, id quod ego illi simpliciter indicavi, etc. Videtur mihi bonus ille Theodorus ex rationali divinorum suxisse quasdam opiniones vel, ut solent hominum ingenia, novum aliquid parturivit. Oro ergo per dominum Iesum Christum, ut me de iuditio eius libelli certiorem fatias. 13 Ego veritatem in eo agnosco, ubi scripturis sua probat. Ubi vero lutherissat ac adorationem Christi in coena docet, nil videtur mihi verisimile esse, quod veritati, vel utcunque conveniat.
Vale. Raptim, urgente tabellario 14 .
Erbius.
[Adresse auf der Rückseite:] Suo Bullingero.
[Anhang 1:]15 ||E II 347,335 Theodoro Vito, 8. novembris I 45.
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Gratia domini tecum. Epistola tua, optime Vite, per Ulstetterum 16 a difficili peregrinatione redeuntem mihi"reddita est, verum absque libello tuo 17 quem miseras. Reliquerat enim illum Argentorati d. Bucero, ut postremas quattuor quaterniones legeret, quemadmodum commiseras. Tandem etiam Hedioni 18 lectus mihi veluti postliminio redditur. Ago vero tibi gratias immortales hoc e muneris. Simulac libros edidero, olim tibi f (nisi Alsatico vino rescripserim) maiori cum fervore relaturus. Metuo praeterea g ne fallam tuam expectationem. Adeo sum homo incompti et ineruditi ingenii, uth mea omnia premam in novum usque annum, dum expoliantur. 19 Curabo ergo alio quaiicumque modo tibi respondere.
Placuit duellum, quod susceperas cum adversario Reginospurgano 20 ob plures calumnias, quas homo valde et impius et superstitiosus in sacrosanctum
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Christi coene institutum impudenter expuit. Quando is jamdudum sub umbras ierit, 21 forte in die domini, si benignus deus id permiserit, tibi responsurus, etc. ||336 Est tamen aliquid prodire tenus 22 magnanimique et intrepidi spiritus, cum larvis et umbris luctare, 23 et erga mutum esse scribacem An non magna virtus cum hostibus exermibus 25 iamque pridem gladio spiritus 26 confossis dimicare, tametsi quidam horas i melioribus exercitus putaverint non inepte locandas? Tu ergo vide, quid aedideris! Ego sane (modo recte intellexerim libellum tuum) tibi, unico Herculi, contra duos-liter 27 litem et bellum esse puto: Prius 28 in schwermeros 29 (qui nunc Noricis vocantur schwirmeri gratia euphoniae et bone voculationis) k , alterum cum larva illa Reginospurgana 30 que omnia deinceps, etiamsi l Stentorem 31 egeris, surda aure advertet.
Schwirmerorum vocabulum superioribus Germanis (qui Germanorum linguam recte callent) insolitum est, imo barbarum et Gothicum, quamvis apud calumniatores sit sacrosanctum. Putant proinde quidam a barbaris et Gothis (et qui veluti saxi m32 sunt duri, et, ut ita n cum venia tamen o dicam, indolabiles ) p, esse inventum. Alii putant id vocabuli ideo esse inventum (quod tamen ||337 mihi non fit venisimile) q . quo videri velint se omnem exuisse humanitatem, et id, quod hactenus ceu irreconciliabiles adversarii testati sunt, supra omnem feritatem inauditis calumniis hoc quoque ignoto ac odioso vocabulo improbent ac vituperent. Manifestum est omnibus plures vestrorum, qui nil pensi habentes simiae sunt suorum preceptorum, nil aliud pro rostris 34 et boare et crepare quam schwermeros et schwirmeros, quum tamen
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institutum, confessionesque ministrorum et nostrarum ordinem r ecclesiarum, que omniana s damnant et proscribunt, nunquam vel viderint vel audierint! Bruder Vit, es gat übel mit den deinen zu! Denique volgus 35 ab hisce malevolis persuasum est superiores ecclesias 36 non habere homines, sed alere monstranz 37 portentosissima. Mihi non fuerit difficile id t uno atque altero exemplo, sed pluribus probare.
Tu proinde, si amator es fratrum 38 (ut audio) et populi Israel Jsraels. 39 , cogita, scribe et doce, que faciant ad pacem Hierusalem 40 Noli ad preceptorum verba ceu ad Syreneos scopulos 41 praesenescere 42 Cave ea, obsecro, quae charitati et fidei Christianae parum profutura sunt, 43 || 338 sed potius omnis dissidii seminarium! Stultescunt nonunquam preceptores. Stultescunt nonunquam et discipuli preceptorum vestigiis addictiores, contemptaque solida veritate adfectibus humanis serviunt. Ideoque fit, ut caecus caeco dux sit. 44 Siquidem sumus omnes mortales, caeci et ignorantes, decipimur philautia 45 sumus praediti multis adfectibus. Suum denique cuique"pulchrum. 46 Raro aliquis a semel imbibita saliva (etsi etiam nonnihil a conscientia redarguatur) v recedit. w O Vite, Vite! Parum hactenus probastis mit den dürren 47 worten. Orandus deus, ut nos ex ista Charybdi 48 liberet!
Quod ad adorationem sacramenti pertinet, 49 non possum te non rogare, unde vel quibus scripturis velis eam probare, tametsi neges sacramentalia signa illic esse adoranda, sed Iesum Christum (qui cum suo corpore reali, substantiali ac naturali sub signis latet) x adorandum. Que haec doctrina nova? Missaste olim in publicis liturgiis apud Grecos et Latinos populum ad veram adorationem exhortantes "Sursum || E II 361,255r. corda"y51 populo respondente: "Habemus ad dominum apertis tibiis"; et quidem recte canebant. Et tu nunc non sursum z , sed ad altare iubes intendere corda et dicis: "Ecce,
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hic est Christus in aa altari substancialiter et ab localiter, aut, si mavis, corporaliter". Alius vero in alio templo: "Ecce illic!"52 Putabam Christum adorandum simpliciter ad dexteram dei sedentem, 53 quemadmodum docuit idem ac Christus 54 adorare patrem in spiritu et veritate: "Vos autem", inquit, "orabitis sic: 'Pater noster, qui es in caelis" [Mt 6, 9]. Vel putas patrem adorandum in caelis, verbum vero patris, Christum scilicet, verum deum et hominem, quum adsit corporaliter et localiter ad. ut dicitis, in altari adorandum? Aut ego tuum libellum planen non intelligo, vel tu non admodum luculenter et perspicue negotium pietatis summum exposuisti, ut intelligere possim. Quare admodum te rogo, optime at Vite, ob communem electorum ag salutem, ne aestimes haec a me gratia disceptandi scripta, sed investigandi. Ad hoc me urget gloria unius dei et fuji eius Iesu Christi. Scio etiamsi, ac perinde mihi ipsi certo conscius sum curtae suppellectilis 55 ac stultitiae. At cogita stultum nonunquam oportuna loquutum 56 ... al
[Anhang 2:]57 || E 11 361,200a,r. .Hoc in epistolio observatione dignum neglexeram: Communicantes persuasi sunt, ut in genua procumbant; hoc quod hactenus non fuit in usu. Quid hoc aliud est quam vene- ||rari Cererem 58 et Bachum 59 ? Id figmenti commentus est ante aliquot annos d. Vitus Theodoricus Noncus, °quocum expostulavi 61 . Viden, quo tandem res ecclesiæ devergant! Significabis id ridiculi fratribus, etc.
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