Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

[489]

Pfarrer von Bern an
Bullinger,
Leo Jud,
Konrad Pellikan und
die übrigen Pfarrer und Lehrer von Zürich
Bern,
16. Dezember 1534

Autograph von Berchtold Haller a : Zürich StA, E II 337, 72a r.-v. (Siegelspur) Ungedruckt

Bedanken sich für den Eifer der Zürcher zur Förderung der Konkordie mit den Lutheranern. Trotzdem können sie das ihnen zugesandte Zürcher Abendmahlsbekenntnis [Nr. 482] wegen einiger Unklarheiten nicht unterschreiben; ihre Kirche ist anders zu reden gewohnt. Sie machen vom Angebot zur freien Kritik Gebrauch und melden Bedenken gegen Formulierungen an, welche die Gegenwart Christi im Abendmahl stärker betonen als dies auf Grund der von den schweizerischen Kirchen vertretenen symbolischen Abendmahlslehre Zwinglis möglich ist. Im Abendmahl bezeugen wir, daß wir zuvor schon, im Glauben, den Leib Christi zu essen und sein Blut zu trinken bekommen haben. Sie fassen die von der Berner Kirche vertretene Abendmahlslehre in einem kurzen Bekenntnis zusammen und berufen sich auf Zwinglis «Confessio ad principes Germaniae» [1530]. Ihr Bekenntnis soll jedoch nicht veröffentlicht werden; sie wollen damit nur ihre einfache Abendmahlsauffassung den Zürchern kundtun. Diese werden ermahnt, wegen eines erhofften Friedens mit den Lutheranern der Kirche und der Wahrheit - auch durch neue Zwietracht innerhalb des reformierten Lagers - keinen Schaden zuzufügen.

Gratia et pax a deo patre et domino nostro Iesu Christo.

Quod tantopere pro concordia inter Lutheranos et nos laboratis 1 vobis , quas possumus agimus gratias, optimi in Christo fratres ac symmistae. Nam et nos cum omnibus hominibus gloria dei et veritate illius salva pacem et concordiam habere pro virili nostra satagimus. Verum hoc nobis summopere spectandum est, ne male sarta concordia sementum longe maioris discordiae non solum inter Lutheranos et nos, verum etiam inter ecclesias nostras iaciamus. Equidem b citra immodicam ecclesiae nostrae offensionem vestrae confessioni 2 per omnia vix subscribere poterimus, utpote quae huiusmodi locutionibus non assueverit. Huc accedit, quod magistratu nostro inconsulto hoc facere tutum nequaquam videtur. Is enim non solum pars est ecclesiae, sed et patronus, quippe cui summa ecclesiarum cura concredita est 3 .

Quando itaque vos, charissimi fratres nostri, monendi nobis copiam faecistis, si quid vestra c confessione minus circumspecte aut inconsulte positum fuerit 4 , non ob hoc solummodo id faciemus, sed quod fratres nos mutuo

a Hallers Autograph ist später zu Bullingers Abschrift (Zürich SIA, E II 337, f. 72r.-74r.; zitiert: A) in dessen Dokumentation zum Abendmahlsstreit (vgl. dazu oben S. 369f, Anm. a) gelegt worden. Zu einer weiteren Teilkopie von Bullingers Hand vgl. unten S. 446, Anm. a.
b So verbessert A; Vorlage: Siquidem.
c A fügt in vor vestra ein.
1 Zur Rolle der Kirche von Zürich in den Konkordienverhandlungen Bucers im November/Dezember 1534 s. oben Nr.
470. 476. 478f. 482 und 484; vgl. Köhler, ZL II 363-371.
2 Das für Bucer verfaßte Abendmahlsbekenntnis der Zürcher, s. oben Nr. 482.
3 Dieses ausgeprägt zwinglische Verständnis der christlichen Obrigkeit als führendes Organ der Kirche hatte Haller einst gerade von Bullinger gelernt, s. HBBW I 207-214.
4 Der Brief an die Berner ist nicht erhalten, doch werden die Pfarrer von Zürich sie auf ähnliche Weise zur Kritik aufgefordert haben, wie am 23. November die Basler, s. oben S. 413, 5f.


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agnoscimus fratrumque sit se vicissim commonefacere mutuaque pericula ob oculos ponere, nihil dubitamus vos omnia boni consulturos.

quae itaque in confessione vestra nobis displicent minusque circumspecte - quod cum omnium vestrum pace dictum volumus - posita videntur, ad hunc se habent modum: Primum d , quod in confessione vestra adseritis corpus Christi verum vere in caena fidelium adesse, vobis subscribimus. Sic enim ex verbo dei ecclesias nostras hactenus docuimus. Verum quod subiungitis illud idem corpus illic dari et distribui, aut certe vos non intelligimus aut plus satis confessi estis. Nec est, quod obiiciatis: Attamen exposuimus nos. Etenim e quod ad corporis Christi praesentiam attinet, satis explicuistis, nec id a nobis improbatur. Sed quod sub finem inde colligitis, hoc demum inexplicatum reliquistis, cum dicitis: «Credimus ergo ipsum verum domini corpus in caena» etc. 5 «eo interim modo eaque ratione, qua dominus se suis praesentem exhibet, qua se suis fruendum distribuit.» In hoc enim asserere videmini, quod Christus se praesentem exhibeat tum primum symbolorum administratione, qui tamen antea per fidem et spiritum exhibitus, distributus et in electorum cordibus suscaeptus est. Quod vero mox additis de eo, quod Christus se nobis det ac distribuat, rursum ad caenam referre videmini, cum id ipsum iam antea factum esse oporteat. Alioqui caena Christi et fidelium dici non poterit. Hinc durius videtur esse dictum, quod Christus summus pontifex noster 6 virtute sua hic -hic, inquam in caena - hoc ipsum agat.

Deinde dicitis Christum seipsum nobis exponere et declarare, quo pacto se in caena - eum nanque se istic dari et distribui affirrnatis -distribuat, citantes e 6. capite Ioannis [51]: «Panis, quem ego dabo» etc. 7 quae ut huc faciant, nobis plane non videtur, sed ut diximus, ante caenam fieri necessum est. Id quod Zvinglius olim in nostra disputatione contra Benedictum Burgouwer multis et certissimis evicit argumentis 8 . Sequentia vero: «Hunc panem dat manducandum» usque ad hoc: «distribuuntur et manducantur in symbolis» etc. 9 vobiscum confitemur et iam mox confessi sumus. Atqui ad vestram confessionem vel explicandam vel probandam parum aut nihil facere videntur. Quum vero sequitur: «Distribuuntur et manducantur, etiam cum in symbolis manducantur» 10 , si ad iam dicta retuleritis, nihil f absurdi, || 72a v. si vero ad sacramentorum esum, ut scilicet illo distribuantur, quemadmodum confessio vestra habet, vere scilicet et non symbolice tantum, probatum cuperemus.

Deinde cum de symbolis vos explicatis, hoc est, quod non capimus,

d A: Primo.
e A: Equidem.
f A: nil.
5 Oben S. 423, 37-41.
6 Vgl. Hebr 7, 24-26 und oben S. 423, 47f.
7 Oben S. 423, 52f.
8 Zum Streit zwischen Zwingli und dem lutherisch eingestellten Burgauer an der Berner Disputation (6.-26. Januar 1528) über die Abendmahlsfrage, der mit der
Erklärung Burgauers endete, er sei von Zwingli belehrt worden, s. die Voten Zwinglis an der Berner Disputation, Z VI/I 299-368; Farner IV 280; Guggisberg 106. 110.
9 Oben S. 423, 53-425, 95.
10 Oben S. 423, 94f, dort aber «celebrantur» statt des zweiten «manducantur». Vgl. dazu (und allgemein) Juds Antwort im Namen der Zürcher Kirche vom 3. Januar 1535 (Zürich StA, E II 337, 74r.-80r.).


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nempe symbolis ecclesiam reddi certam et indubitatam, quod scilicet Christi corpus pro nobis traditum sit et fractum etc. Id quod nec verbi externi praedicatio nec simbolorum administratio nec quicquam externi poterit, sed solius dei spiritus virtus, operatio et efficacia hanc certitudinem electis confert. Caeterum, quid de symbolis sentiamus, paulo post fatebimur. Cum tandem sequitur: «Ut panem vobis ore corporis edendum porrigo» etc. 11 , quandoquidem in symbolis explicandis adhuc versamini atque hoc symbolorum administratione porrectioneque fieri adseritis, paulo ante diximus: Iam antea per fidem manducatum corpus et bibitum sanguinem esu panis et vini potu testamur. Alioqui non accessissemus fideles, sed potius in caena iam primum fideles redderemur. Quod autem mox additis, «fructum indico» 12 , longe mitius et quasi pugnans donandi verbo videtur.

Haec sunt, charissimi fratres, quae in confessione vestra nobis sunt visa obscuriora, quam ut ea ab ecclesia nostra acceptari possint, et quorum vos ex charitate admonendos censuimus rogantes enixe, ut omnia eo animo, quo etiam facta sunt, plane fraterno et integerrimo, suscipiatis. Aut enim in summa vestra non intelligimus, aut vera sunt, quae scribimus.

Sic autem nostram ecclesiam hac in re doctam esse paucis vobis significamus: Credimus nos et ecclesia nostra Christum vere adesse in caena fidelium, non tamen naturaliter pani unitum et sumpto pane sic distributum, sed fideli innovataeque menti sacramentaliter atque mystice exhibitum, sacramenta vero esse signa, testimonia atque memoracula gratiae per Christi mortem praestitae, et quae divinas promissiones ac gratuita dei beneficia -quemadmodum vos quoque sentitis - non solum significant, sed suo quodam modo sensibus subiiciunt ac repraesentant et propter analogiam rerum, quarum simbola sunt, nomina recipiunt, fidem excitant, exercent, testantur et ad charitatem invitant. In summa: Quicquid hac de re Zvinglius in Confessione ad principes Germaniae 13 et plerisque aliis lucubrationibus confessus est, idem nos quoque confitemur, non quod in hominis verba iuraverimus, sed quod veritatem simpliciter ab eo doctam et assertam agnoscamus.

Neque vero in hoc confessionem nostram vobis transmittimus, quod eam vulgari aut typis a quocunque tandem excudi velimus, id quod inscio nostro magistratu nobis nunquam licuerit, sed ut in his nostram qua utimur simplicitatem in proponendo hoc ecclesiis nostris negocio cognoscatis. Veritatis enim oratio et simplex et aperta esse debet. Volumus nanque in hac tragoedia cum Lutheranis componenda non solum nobis consultum, sed et veritati ecclesiis nostris ac posteritati, necubi scilicet hae periclitentur -siquidem non ignoratis, quidnam patrum illae Augustae 14 de eucharistia sententiae nostro saeculo contulerint, utcunque se explicaverint. His enim magis quam simplici scripturae papatus innisus hunc de eucharistia errorem orbi obtrusit. Vos igitur,

11 Oben S. 426, 132f.
12 Oben S. 426, 135.
13 Gemeint ist sicherlich Zwinglis «Fidei ratio» von 1530 (Z VI/II 753-817; vgl. Köhler, ZL II 370) und seine Antwort auf den gegen diese Schrift gerichteten Angriff von Johann Eck, die bald auch mit
der «Fidei ratio» zusammen mit einem gemeinsamen Titelblatt erschienen war: «Ad illustrissimos Germaniae principes Augustae congregatos, De convitijs Eccij, epistola Huldr. Zuinglij ... Tiguri ... MDXXX» (Z VI/III 231-291).
14 In Augsburg am Reichstag von 1530.


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a quibus per Zvinglium nostrum primum in orbem sparsa est haec veritas, admonitos et rogatos volumus fratres g nostros charissimos, ut re penitus circumspecta pro vestra singulari prudentia sic agatis, ne dum pacem a Luteranis sperandam putetis, novam nobis tragaediam excitetis.

Valete in domino, charissimi fratres, et nostra quantulacunque, ut soletis, boni consulite.

Bernae, 16. decembris anno 1534.

Fratres et ministri ecclesiae Bernensis.

[Adresse auf f. 72b v.:] Heinrico Bullingero, Leoni Iudae, Conrado Pellicano caeterisque verbi ministris, lectoribus et diaconis ecclesiae Tigurinae, fratribus et dominis in Christo charissimis.