[496]
Original a : Zürich StA, E II 337, 84ar.-v. (Siegelspur) Ungedruckt
Kamen auf Bucers Rat nach Konstanz, um eine Abendmahlskonkordie vorzubereiten. Anerkennen, daß
die Zürcher mit ihrem Bekenntnis [Nr. 482], das sie sehr gut finden, so gut wie auch anwesend waren.Briefe_Vol_04_0454 arpa
Hoffen, daß auch Luther und Melanchthon, denen es Bucer bringt, zustimmen, obwohl gewisse reizbare
Gemüter heute oft Wahres, aber vielleicht ungenügend Formuliertes verschmähen. Um sie zu beruhigen,
sollte man gewisse Redeweisen, wenn sie nicht unbiblisch sind, tolerieren, um die Konkordie zu fördern.
Bucer, der sein Konkordiennetz vollenden möchte und von [Philipp von]Hessen und Melanchthon vor
drei Tagen nach Hessen gerufen worden ist, wollte in Kenntnis ihrer [oberländischen]Meinung über
Luthers [Abendmahls-]Auffassung und die Möglichkeiten einer Vereinbarung dorthin [nach Kassel]reisen.
Besprachen sich während sechs Tagen und wollen erst beschließen, wenn sie von Bucer die Antwort
Melanchthons kennen. Wollen deshalb morgen die Zusammenkunft auflösen und nichts festlegen, ohne
die Zürcher begrüßt zu haben. Bezeugen wachsende Achtung gegenüber den Zürchern und beteuern die
Aufrichtigkeit ihres Einigungswillens. Grüße.
Salutem in domino.
Non vos latere putamus, fratres in domino venerandi, hisce diebus observandi Buceri nostri consilio salvos dei gratia huc nos convenisse 1 , idque potissimum ob eam causam, ut in instituenda concordia causae sacramentariae diu optatam quaesitamque rationem in domino investigantes tandem inveniremus. Ad quam rem arbitrati nobis precipue vestro et consilio et auxilio opus esse vestrum adventum expectavimus. At per literas vestrae absentiae apologiam probe adscriptam a dilectissimis fratribus nostris Constantiensibus accepimus 2 , presertim missa illa vestra confessione 3 , unde absentes vos presentes maxime agnovimus. Aeque enim animi vestri sententiam in hac concordiae in[st]ituendae causa expressistis absentes, ac nos praesentes nostras contulimus. Et sane non potuimus non vehementer istam in hac causa confessionem vestra[m] probare. Quam utinam Lutherus et Melanchton perferente eam Bucero nos[tro] 4 ita probent, ac nos illam nulla bona possumus improbare conscientia! Sed haec sunt tempora nostra, in quibus aegre satisfacias male quibusdam affectis stomachis, qui interdum solent etiam, quod vere est confessum, attamen [non] adeo sufficienter professum, reiicere aut saltem fastidire. Quodsi istis hac ratione possis consulere, ut concessis quibusdam loquendi formulis cum scriptura et orthodoxorum b placitis non pugnantibus fastidiosum stoma[chum] sis sanaturus, nihil non recuses facere cedereque, quo procedat in domi[no] concordia, qua, uti ille dixit, «parvae res crescunt», magnae vero «dilablunturi» 5 . Concordiam dicimus in domino. Nullam enim cupimus et ambimus aliam, quam quae est ex verbo domini.
Briefe_Vol_04_0455 | arpa |
---|
Propter hoc Bucerus noster, qui i[am pridem] illius sanctae concordiae telam est orsus 6 , satagit nunc eam pertexere, [praesertim] tam c optima data occasione a pientissimo Cattorum principe 7 et pacifico [Melanch]tone, quorum literis nudius quartus Bucerus noster hinc est i[n Cattos] avocatus 8 , ut suorum expioratis voluntatibus, quid de Lutheri excussa [sententia]9 et indaganda ratione concordiae sentirent, instructior magisque certus [de omnium] sententia 10 illuc 11 Bucerus veniret. Hoc unum itaque per istos sex dies 12 hi[c fecimus]: Contulimus enim potius, quam decreverimus, decreturi tum demum, si[mulatque]cognoverimus e Bucero, quid Melanchton d Lutheri suorumque concordie [rationes]expositurus nostris sit responsurus 13 . Atque hoc responsum referet suo te[mpore] Bucerus, qui ita cupit constitutam concordiam, ut veritas non opprima[tur]. Voluimus itaque cras hinc soluturi adque nostra propicio domino 14 redituri [vobis] insalutatis hac in re nihil statuere, sed ea, quae - quo consilio inter n[os] sint conventa, simpliciter exponere, ut vel hac ratione testaremur vobis [nostrum] in vos animum, qui nullo vel metu vel favore praecipitabitur, ut verit[ate] destituatur.
Testamur quoque hisce literis certe nobis de amore et observantia [erga vos]|| 84a v. decessisse nihil, sed accessisse quam plurimum, ut quos videamus aeque instituendae et absolvendae concordiae amore studioque flagrare atque nos, qui forte videmur soli velle concordiam meditari. Interea fratribus quibusdam suspicantibus, quod vel imprudentius vel impudentius id tentemus, domino ecclesiaeque suae atque adeo bonis et piis omnibus cupimus testatam esse hanc nostram voluntatem, quae aliud magis nunc nihil cupit et ardentibus votis a domino expetit, quam «ut ad id, quod assecuti sumus, eadem
Briefe_Vol_04_0456 | arpa |
---|
procedamus regula, greek greek greek» [Phil 3, 16]15 . «Si quid enim aliter sentiremus», quod dixit apostolus, «hoc quoque nobis deus revelabit» [Phil 3, 15].
Valete faeliciter in domino et id porro vobis persuadeatis de nobis, quod hactenus, nimirum de constanter et sancte in domino fraternitatem colentibus.
Constantiae, 21. decembris 1534.
Augusten[sis],
Ulmens[is],
Memmingens[es],
Constantien[ses],
Campidonens[is],
Isnens[es],
Lindoiens[is] e 16 ,
Biberacensis absens,
scripto tamen praesens fuit f 17 .
[Adresse darunter:]g Pietate et eruditione non vulgari eximiis Leoni Iudae, Henrycho Bullingero, Conrado Pellicano, Theodorico Bibliandro et reliquis Christum Tiguri bona fide et constantia praedicantibus, dominis et fratribus venerandis.