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Teilabschrift von Bullingers Hand a : Zürich ZB, Ms F 62, 90r.-v. (Siegelspur) Gedruckt 2 : Orthodoxa et erudita D. loachimi Vadiani viri clarissimi epistola, qua hanc explicat quaestionem, an corpus Christi propter coniunctionem cum verbo inseparabilem alienas a corpore conditiones sibi sumat ..., Zürich 1539, f. 7r.-37v.
Hat bei semen Ausführungen [über die Eigenart des Leibes Christi] reale Gegner vor Augen: nicht nur die Scholastiker, weiche die leibliche Gegenwart Christi im Sakrament lehren und damit die örtliche Begrenztheit, d. h. die menschliche Natur seines Leibes in Frage stellen, sondern auch jene hochgebildeten Täufer, die aus Streitlust die HI. Schrift mißdeuten. Die von anderer Seite geäußerte Befürchtung, [Zwingli und die Semen] nahmen die wahrhafte Gegenwart Christi im Abendmahl zuwenig ernst, ist hingegen verständlich, obwohl man diese nur unterschiedlich ausgedruckt, nicht aber geleugnet hat. Christus ist fern und dennoch gegenwärtig, ähnlich wie die Sonne, doch kann seine Gegenwart einzig im Glauben erfaßt werden. Der Leib und das Blut Christi können von den Glaubigen nicht anders als wesenhaft empfangen werden; nicht auf fleischliche, sondern auf geistliche Weise, wobei wir nicht auf die Zeichen, sondern auf die Sache selbst zu schauen haben.
[...] Videor fortasse tibi, Bullingere, more andabatarum in tenebris ventilare
gladium 3 nec habere antagonistam, quem feriam aut quocum pugnem, cum,
quod contendo et postulo, nemo inficietur. Utinam ita esset nec essent, qui
vetus illud agitatae humanitatis Christi incendium pergerent instaurare! Ut
enim nihil dicam de scholasticis, qui carnem Christi veram speciei visibili
sacramenti naturaliter unientes localem interim praesentiam negant et simul
ubique, hoc est omnibus in ecclesiis, tale corpus Christi consecrari et sumiBriefe_Vol_06_426 arpa
docent nec advertunt, quantopere carnis veritatem oppugnent, satis constat
doctissimos anabaptistarum et linguarum etiam peritos non pauca dogmata
veterum haeresium mira confidentia innovasse nec hodie deesse cum ingenio
tum etiam doctrina praeditos, qui iisdem furiis agitati nihilo mitiora meditantur
prioribus. Plerisque et contentio animos addit, dum altercandi libidine nihil
non audent et undelibet converrunt de scripturis etiam tortis et iugulo attractis
4 , quo victoriam quocunque fuco parandam queant adipisci.
Boni autem consulimus horum suspitionem, qui, cum viderent nos cum Augustino 5 et veteribus b corpus domini certo aliquo in loco esse asseverare, veriti, ne quid praefractius circa eucharistiam committeremus, vere adesse illi corpus domini et vere sumi in coetu docuerunt et simul vacuum usum signorum damnarunt. Non c enim aliud nostri senserunt, quam quod ipsi sentiunt, etiamsi aliis atque aliis sermonum formulis variavimus, quae tamen et ipsae plus pepererunt dissentionis, quam hactenus e re pietatis fuerit d . Utcunque autem ea res habeat, dicimus minime consequi, ut ad assertionem verae et locabilis naturae in Christo concedere opus habeamus Iesum Christum, deum et hominem, in omni coetu eucharistiam peragente vere et e substantialiter atque etiam corporaliter non adesse -quod tamen multis per initia huius dogmatis disputati sentire visi sumus -, quandoquidem, ut sol ipse (qui eximia orbis creati pars et velut membrum vivi corporis existit) adesse etiam corporaliter g reliquis mundi partibus dicitur vereque et cum efficatia vel ipsi terrae omnium infimae corporaliter h adest 6 , sic et dominus Iesus, verus deus et verus homo, plenus omni virtute et efficatia, in quo thesaurus scientiae et sapientiae dei 7 et gratiarum omnium inest, per hoc, quod naturali carnis suae communicatione ecclesiae suae de proximo est coniunctus i in sacrae coenae ritu et visibili illa symbolorum contestatione vere, substantiabiter k atque etiam corporaliter l adesse et eo modo, quo se ipsum exhibuit, sumi || 90v. a fidelibus dicatur et credatur. Quanquam non sic adesse coenae intelligitur, ut corporali sua conditione demissam m aut attrectari aut omnino ullo sensu accipi possit, ne a ratione quidem aut carnis iuditio hoc modo deprehensus, sed fide sola illorum, qui verbo
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domini sunt instructi, praesens intelligitur n et capitur. Est enim Christus persona gloriosa substantia immortali et aeterna duarum naturarum irrefragabili veritate unitus, quem qui vere capiunt, non aliter sumunt, quam qualis est, quique de carne eius vere edunt et vere de sanguine bibunt, aliter edere et potare dominum quam substantialiter et essentialiter o non possunt p . Docet haec omnia cogitantem ipsa fidei ratio et natura mysterii non nisi veritati nitentis, quae tamen adeo a carnali sensu et crudo esus et potus abhorret, ut non nisi spiritalem modum cibi illius et potus coelestis admittat. Non est enim verus esus nisi yen corporis in ecclesia nec alius sanguis, qui bibitur, nisi verus illius, qui seipso nutrit et pascit ecclesiam q . Edimus quidem vere panem et vinum vere bibimus, caeterum non hoc fine, ut tam aestimemus signorum evidentiam quam rerum veritatem spectemus et sumamus. Harum enim gratia symbola consecrata per verbum et a domino sanctificata externo et visibili usu rituque in coetu recipimus r .
Haec habui etc.