[1825]
Abschrift von unbekannter Hand a : Zürich StA, E II 346, 125r.-126r. Gedruckt b : Lenz II 223-225; Teilübersetzung: Detmers, Judentum 161f; Teildruck: ebd. 162f, Anm. 6
Zur Fürbitte für die Bischöfe von Köln und Münster [Hermann von Wied und Franz von
Waldeck] hätte es Bucers Aufrufs [in Nr. 1803] nicht bedurft. Erneute Bitte um den [Kölner]
Reformationsentwurf [,,Einfaltigs bedencken"], auch im Namen Vadians, der nach Augsburg
gereist ist; Vadian bedauert Luthers scharfen Brief [an Froschauer] ebenso wie Bucer und
viele andere, doch werden ihm [die Zürcher] nichts erwidern, solange sie nicht öffentlich
angegriffen werden. Luther hat bereits gegen den [Erzbischof] von Mainz [Albrecht von Brandenburg]
und gegen "Hans Worst"[Herzog Heinrich von Braunschweig-Wolfenbüttel]maßlos
polemisiert, ohne dass ihm jemand entgegengetreten wäre, und nun schreibt er gegen die
Juden in einer Weise, die der Sache schadet und eines bejahrten Theologen unwürdig ist; wenn
Reuchlin noch am Leben wäre, sähe er in Luthers "Schein Hamphoras" und "Von den letztenBriefe_Vol_13-336 arpa
Worten Davids" den Hass seiner einstigen Gegner auf die [rabbinischen] Kommentatoren
wieder aufleben. Besonders unerträglich ist Luthers Behauptung, die hebräische Bibel sei von
den Rabbinen verdorben, weshalb er beinahe seine eigene Übersetzung widerruft; während
Luther der hebräischen Bibel misstraut, soll sich die Kirche nach seinem Vorschlag auf die
Revision eines Einzelnen - Bernhard Ziegler - stützen, und Luthers eigene Schriften werden
schon fast wie Orakel verehrt. Um Gottes Gericht zuvorzukommen, sollten Bucer und andere
ihren Lehrmeister zur Besinnung rufen; [die Zürcher]stellen ihre Sache Gott anheim, doch die
Nachwelt wird Luthers Schriften wegen seiner Maßlosigkeit mit Skepsis begegnen. Bucer soll
Melanchthon wissen lassen, dass Luther mit seiner Gehässigkeit den Anhängern des Antichrists
recht gibt, welche die evangelischen Prediger als böse Lästermäuler bezeichnen. Geht
nicht auf Bucers Schilderung seines Einsatzes für die Konkordie ein, weist aber den Vorwurf
zurück, [die Zürcher] seien zu wenig duldsam; es hat sich gezeigt, dass Luther keine Konkordie
will, doch ihnen genügt es, mit allen einig zu sein, die an Gottes Wort glauben und ohne
falschen Eifer der Reformation anhängen. [Nachschrift:] Mahnung zur Wachsamkeit am
Reichstag zu Speyer.
Gratiam et vitae innocentiam a domino.
Colonien[sium] et Monasteriensium episcoporum 1 caussam, imo periculum praesentissimum ante oculos in precibus nostris tenemus, ut non sit necesse id tanta a nobis expetere c diligentia, 2 quanquam in hoc se exerat d egregia chantas et solicitudo tua ergo omnes sanctos. Dominus spiritu suo illuminatos conservet in sancta et libera nominis sui confessione.
Liber reformationis 3 nondum, opinor, absolutus est; ubi extrema ei manus imposita fuerit, quaeso, d. Vadiani et mei memineris. Abiit ille superioribus diebus Augustam; 4 nondum rediit, opinor. Dolet ei non minus quam tibi fervidum Lutheri scriptum 5 ; dolet et reliquis piis et doctis fratribus. Nec est, quod metuas vixdum diremptam pugnam nostro reparandam fervore. Nisi enim publico scripto ille nos prior lacessiverit aut nostra sic impetiverit, ut non possimus citra veritatis et purae confessionis discrimen silentio contumeliam dissimulare e , nunquam descendemus in harenam 6 . Vide autem etiam atque etiam, doctissime idemque dilectissime mi Bucere, ne, dum omnes silemus et omnia dissimulamus omniaque illi permittimus, graviter et
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in dominum et in functionem nostram peccemus. Olim certe non impune tantis innoxios fratres contumeliis affecisset convitiisque perfudisset. Sed imponit nobis forte affectus, quia nostra hic res agitur 7 . In Moguntinensem 8 et Brunsvicensem 9 Ioannem f Worstium'° praeterito decoro et citra omnem modestiam plane scurriliter, non graviter scripsit. Quis nostrum ineptienti g immodestiam ex charitate et fraternitate obiecit, modestiam et gravitatem commendavit? Nemo. Forte non ferret monitorem commodum. Imo adorant plerique hominis caninam illam et obscoenam facundiam 11 . Pergit ergo ille et conatur semetipsum maledicendo' h superare. Scribit contra Iudaeos 12 et disputat non inepte prorsus et inutiliter pro fide nostra sancta christiana; sed felix et plausibile argumentum i ingratum, imo ineptum reddit suis illis foedis dicteriis et scurrilitate nemini, nedum seni theologo decora. Ut autem demus paucula quaedam inepta k esse dissimulanda propter multa utilia et apposita, quae in eo continentur libro, quis, oro, ferat aut boni consulat librum l De Schem Hamphoras 13 impurissime scriptum? Quis non obstupescat ad arrogantem et praefractum illum spiritum hominis in Ultimis Davidis verbis 14 sese insolenter exerentem? Si hodie revivisceret inclitus ille heros Capnion 15 diceret in uno Luthero revixisse Tungaros 16 , Hochustratus m17 et Pipericornos
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18 internicino[!]n odio Hebraeorum commentatores arrodens o et lacerans p .
||125v. Caeterum ferenda esset illa ferocia, si Bibliorum fides et authorita[s]q prisca per huius disputationem maneret intemerata. Iam vero negat Hebraica Biblia f certa esse et indubitata, negat christianum et genuinum ex his sensum percipi posse. Asserit ea a rabinis esse corrupta. 19 Fatetur se parum syncere Biblia vertisse Germanica s et eam interpretationem tantum non revocat. 20 Vide, Bucere t , frater dilecte, quot u offendicula hic etiam prudentioribus obiectet lectoribus. Non enumeravero paucis absurda, praepostera et prava, quae in hac Lutheri sententia existunt. Tandem vero reiicit restitutionem et correctionem Bibliorum ad Bernhardum quendam Zieglerum, 21 quasi vero fides nostra in hunc innitatur et tota ecclesia credere debeat uni homini, quae non potest nec debet, iuxta canonem Lutheri, fidem dare Hebraicae v veritati 22 . Porro enim non Hebraica veritas, sed Iudaica dicetur vanitas. Huc scilicet defertur insolens hominis ingenium, cum omnes symmistae w et ecclesiarum ministri qualibet etiam scriptura x eius adorant pro oraculis, cum huius spiritus tanquam apostolicus praedicatur, de cuius plenitudine acceperunt omnes 23 .
Metuendum profecto ex iis, quae hactenus evenerunt, ne hic homo magnum aliquod y malum aliquando daturus sit ecclesiae. Praestaret autem, si tu z ac tui similes, qui apud illum valetis plurimum, amicum, fratrem et, si ita
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libet dicere, praeceptorem coherceretis, ut sui ipsius aa modestiaeque ab memor humilius saperet, purius et circumspectius scriberet ageretque. Multi enim viii pii et docti valde offenduntur per insolentiam plus satis insolescentem. Quod si homines offitium suum praestare noluerint, sentiemus deum iusto iuditio brevi ac in nocentes animadversurum. Certe post ad libros illos lectos aequanimius damnationem ae illius contra nos effulminatam tulimus, qui hac in re non cupimus illius esse consortes et sotii[!]. Imo dei iusto iuditio tribuimus, quod in extrema senecta theologus tantus tanta scribit et agit immodestia af . Nam ex his iudicabunt posten Lutherum fuisse hominem, et hominem quidem ag obnoxium noxiis ah affectibus, legentque scripta hominis multa cum cribratione 24 et diligentia.
Haec in hoc tot verbis ad te scribo, ut, quoniam alias clarissimo viro d. P[hilippo] Melancht[honi] scripturus es, 25 hoc quoque addas, invigilet, ne Lutherus causas optimas perpetuo solita maledicentia, amarulentia, malorum verborum copia et scurrilitate depravet, incircumspecte et temere de volumine sacro et scriptoribus canonicis pronunciet. Tantum theologum decet modestia, prudentia, pietas, ||126r. gravitas. Exemplum illius ai audacis dicacitatis pervasit et occupavit hodie multos ecclesiarum ministros, qui plurimum incommodant verae pietati, confirmant autem et indurant regnum antichristi, cuius cultores clamitant ecclesiastas evangelicorum non esse praecones evangelii, sed satyricos maledicosque scurras. Annitendum ergo nobis omnibus, ut ratio habeatur ecclesiae modestiaeque, ut revocetur exemplum prophetarum et apostolorum et ne quid fiat praefractius per aemulationem et arrogantiam. Non feres ak inique, dilecte frater, hanc meam quaerelam, quam et iustam et fraternam esse cognoscis.
Ad reliqua, quae prolixe scribis, quae egeris et al passus sis in negotio concordiae inter Lutherum et nos sarciendae, nihil respondeo, cum in hoc applicaris, ut habeamus exemplum patientiae. Nos alioqui, deo gratias, impatientes non sumus, qui omne iuditium iusto judici deo commisimus am . Strenue laborasti pro sarcienda concordia; at deprehendis Lutherum nolle ullam an concordiam. Id deo committimus neque cogere Lutherum renitentem nec possumus nec volumus. Sufficit, si nobiscum concordes sint, quicunque
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verbo domini credunt et positis affectibus salutari eius reformationi obediunt faventque. Nihil amplius expetimus; satis in hoc nobis concordiae.
[Autographe Nachschrift:] Per caetera hortatus sum, ne quid negligat suosque hortetur, vigilent in comitiis Spirensibus 26 , ne caesar 27 graviter ipsis noceat etc.
8. decembris 1543.
[Ohne Adresse.]