Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

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[Wolfgang Capito] an
Bullinger
Straßburg,
5. Januar 1533

Autograph: Zürich StA, E II 348, 381r.-v. Siegelspur Regest: Capito, Corr. 165f, Nr. 496

Dankt für Bulingers Bericht über die Lage der Zürcher, die hier Besorgnis erregt. Straßburg hat die Basler und Berner an ihre Pflicht gemahnt. Capito legt die Abendmahlsauffassung der Straßburger dar, zeigt ihre Nähe zu Zwingli und behauptet, das lutherische «substantialiter» und «corporaliter» bedeute nichts weiter als «vere». Bittet die Zürcher, sie mögen im gleichen Sinne Christus im Abendmahl den Gläubigen darreichen, wie sie von ihm predigen.

a aus quod korrigiert [?].
18 Ein Brief Bucers an Jud aus jener Zeit ist nicht erhalten.
19 In welcher Weise die Straßburger sich zu
diesem Zeitpunkt zugunsten der reformierten Orte an Philipp von Hessen wandten, ließ sich nicht nachweisen.
20 Vgl. Eph 6, 10; 1 Joh 2, 14.
21 Vgl. Jak 4, 6; 1 Petr 5, 5.


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S. Quam gratum est, quod ad 1 nos reipublicae conditionem literis depinxeris. Sunt hic, qui Christi causam apud vos serio curant. Basilienses ad officium extimulati sunt per nostros 2 , qui egerunt, quod puto pridem ad vos rebus ipsis nunciantibus perlatum. Calcar cunctanti nimium Urso subiecerunt quidam 3 . Nostrum nos officium non iactamus interim pro viribus assidui, quominus ruinam inveniat satan. Caetera domino permittimus. Bucerus prolixius, qui heri quosdam convenit. Haec subito ego a concione antequam ederem.

De eucharistia Bucerus respondet tibi 4 . Id scias, nos moliri maxime, ne quam verisimilem causam nostros impugnandi Lutherani inveniant. Scio Zuinglium praesentiam Christi nunquam negasse, quia hoc ariete pontificias machinas omnes deiecit. Christus adest corpori suo tanquam caput membris 5 . Iccirco vicario opus non habet, cum ipse suam sponsam 6 curet et ei vitam et sensum rerum spiritualium influat. Item contemplatione fidei praesens est Christus 7 , alioqui corpore in celis 8 . Proinde pertinaciter dicimus Lutheranos improbare ac revellere, quae nullus nostrum astruxit. Nam hoc agunt, non esse nuda signa recordationem absentis Christi facientia, iam spiritualiter edi. Lutherus nobis ceu per somnium et imaginarie 9 esse praesentem putat. At spiritualis praesentia vera est veri maxime Christi. Nam unus omnino atque verus Christus est, qui spiritu innovat corda 10 . Quid, quod nos ac nostri diserte affirment Christum adesse ecclesiae usque ad consumationem seculi 11 ? Quare calumnias amoturi dicimus, Christum verum vere adesse caenae et praeberi cum pane credenti animae edendum. Praebuit enim panem et se ipsum. Nunc ministri panem ori, menti autem seipsum Christus praebet, quod explicatius Augustinus per «significat» 12 , et Tertulianus per «figuram» 3 exponit. Quas voces alii existimant negare Christum adesse suae ecclesiae. Adde, quod Lutherani per «substantialiter» et «cor-||381v. poraliter» nihil aliud quam «vere» intelligunt 14 . Verbula igitur obturbant? Hic rebus dividimur. Lutherani obscura omnia et nesciri aiunt 15 , quo pacto sit praesens, nostri fidem

1 Bullingers Brief an die Straßburger, auf den sich auch Bucer (oben S. 27, 2f) bezieht, ist nicht erhalten.
2 Es handelt sich wohl um das Mahnschreiben der Straßburger, das am 24. November 1532 von Bürgermeister Jakob Meyer beantwortet wurde (ABaslerRef VI 207). Der Straßburger Brief selbst ist nicht erhalten.
3 Capito spielt wohl an auf den Brief der Straßburger Prediger an den Berner Rat vom 26. November 1532 (ASchweizerRef IV 2019), in welchem die Berner ermahnt werden, den bedrängten evangelischen Glaubensbrüdern beizustehen, s. HBBW II 283f, Anm. 21.
4 Siehe oben Nr. 169, wo sich Bucer aber nicht ausführlich über die Abendmahlsfrage äußert, sondern vielmehr der Hoffnung Ausdruck gibt, diese im persönlichen Gespräch diskutieren zu können (oben S. 28, 10-12 und 17f).
5 1 Kor 12, 27ff und Kol 1, 18; vgl. etwa Zwinglis Schlußreden 7 und 8 zur ersten Zürcher Disputation (Z I 459) und deren Auslegung (Z II 53-64).
6 Vgl. Apk 21, 2; S. etwa Zwinglis Auslegung der Schlußrede 8 (Z II 59).
7 Vgl. Zwinglis «Fidei ratio», 1530 (Z VI/II 806, 6f). Zu dem für Zwinglis Abendmahlsauffassung wichtigen Begriff der «contemplatio fidei» s. Locher, Grundzüge 585-587.
8 Zwinglis Anschauung, daß Christus zur Rechten Gottes sitzt, entgegen dem lutherischen Gedanken der Ubiquität, s. Locher, Grundzüge 505-507.
9 Vgl. Luther, Daß diese Worte Christi «Das ist mein Leib» noch fest stehen, wider die Schwarmgeister, 1527 (WA XXIII 221, 1-3).
10 Vgl. Eph 4, 23.
11 Vgl. Confessio Tetrapolitana, Art. XV: «Von der Kirchen» (BucerDS III 115, 20-23).
12 Vgl. etwa in «De doctrina christiana» III, 13 (CChr XXXII 85f).
13 Tertullian, Adversus Marcionem IV, 40, 3 (CChr I/1 656).
14 Für die ganz im Sinne der Straßburger Einigungsversuche formulierte, weitgehende Interpretation Capitos fehlen lutherische Belege, vgl. Köhler ZL II 310.
15 Das Unbegreifliche der Realpräsenz drückt


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esse lucem, eamque videre, quod animae per fidem adsit 16 , cui gratiam vel adaugeat vel de integro addat. Hinc nos tantum piis, Lutherani etiam impiis commune faciunt mysterium 17 et Christum praebitum, qui nobis non est nisi cibus vitae. Obscurare et nos videmur, quia pacis avidi candorem christianum prae nobis ferimus, in meliorem partem omnia accipientes. Quare aliud nihil a vobis efflagito, quam quod Christum vivacissime praedicetis eumque ut sermone ita signis unum offeratis sensibus credentium tanquam ministri spiritus contemptis tumultibus eorum, qui glorias fortassis quam veritatem potius sectantur.

His temporibus apud nos magistratus commutatur. Omnia sunt occupatiora, quam ocio religionis expediat. Ardenter posthac incumbemus, quo faciem ecclesiae dotibus accommodis adornemus.

Semper et libere scribe, quid istic rerum agatur. Nos secreto premamus, quae sunt celanda. Pro tempore vero, ut fratres decet, aderimus vobis cupidissime.

Vale.

Argentorati, 5. ianuarii anno 1533.

Theodorum 18 , Pellicanum, professores ac concionatores omnes salvere iubeas. Leoni ipse posthac scribam 19 . Hoc articulo temporis non licuit.

[Adresse darunter:] Heinrico Bullingero, ecclesiastae Tigurino, domino tanquam fratri in Christo observando. Zürich.