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Autographa: Zürich ZB, Ms F 62, 387 (Siegelspur) Teildruck: CO XII 60f, Nr. 631
Myconius erfuhr von den Spannungen zwischen den Eidgenossen wegen der Erneuerung des
Bündnisschwurs. Die evangelischen Städte lehnen es im Gegensatz zu den Innerschweizern ab,
beim Eidschwur die Heiligen anzurufen. Beide Parteien wollen lieber das Bündnis aufkündigen
als hierin nachgeben. Da Zürich den Vorsitz an der Tagsatzung führt und den Bund hoch
schätzt, sollte es sich besonders mit den anderen evangelischen Städten beraten und gleichzeitig
die Innerschweizer davon überzeugen, den Eid so zu leisten, wie es alle Gläubigen stetsBriefe_Vol_15_237 arpa
taten. Die Zürcher sollen darauf achten, dass niemand den [protestantischen] Städten vorwerfen
kann, sie hätten nicht in allem so gehandelt, wie es Frommen ziemt. [Karl V.] kann als
Beispiel dienen: Als er [1543] aus Italien über die Etsch nach Schwaben zog und den [dortigen]
Städten die Eidesleistung abverlangte, begnügte er sich damit, dass die evangelischen
Städte ihm bei Gott und dem Heiligen Evangelium schworen. — Calvin schrieb am 27. März
[1545] über eine in den letzten Tagen aufgedeckte Verschwörung von Männern und Frauen,
die während der letzten drei Jahre die Pest in Genf verbreiteten; und obwohl schon 15 Frauen
verbrannt, einige Männer [auf das Rad]geflochten wurden, einige im Gefängnis Selbstmord
begingen und noch 25 gefangen gehalten werden, hören sie nicht damit auf die Türschlösser
der Häuser mit ihren Salben zu bestreichen. —Myconius hofft, dass [Johannes] Gast wieder in
sein Amt eingesetzt wird. — Bald wird er Theodor [Bibliander] schreiben. Er dankt [Konrad]
Pellikan und [Rudolf] Gwalther für die übersandte "Apologia
S. Vix tantum nactus sum ocii, ut haec scribere possem; nam tacere non
valui. Venit hodie ad me de contentione Helvetiorum inter ipsos ob iuramentum
foederis renovandum, et ut civitates evangelium foventes sanctos
addere plane recusent; 1 hinc ortum dissidium inter Immontanos 2 et civitates
iam dictas, ut illi 3 cum fremitu jactent, priusquam hic velint cedere, renunciaturos
pacta foederis. Non autem unus aut alter sic fremit, sed tote civitates.
Equidem horrui valde, praesertim cum hoc tempore adeo necessaria sit
nobis concordia ut antehac nunquam aeque. Id quod novi ab exteris, sunt
enim contra nos molimina dura et gravia. Haec igitur dum nos adiuvamus
dissidiis, Helvetios perire non erit difficile. Resistendum itaque puto, quantum
fieri potest, a viris prudentibus, ne quid fiat in detrimentum foederis,
imo nec religionis. Ut autem Immontanis difficile est omittere sanctos, ut
quibus majores eorum sic usi sunt, ita impossibile est nobis sanctos addere,
ut qui didicimus iam longo tempore ex literis divinis esse rata debere nostra
omnia in solo deo. 4 Quid igitur? Videtur mihi et bonis viris, posteaquam
dominus dedit, ut primas civitas vestra teneat inter Helvetios 5 et eque cum
alus destructionem tam sacri foederis horreatis, consilio utamini eorum maxime,
qui donati sunt evangelio, et simul tentetis persuadere quam blandissime
et christianissime Immontanis, ut iuramentum fiat, qualiter semper
factum est a sanctis dei 6 Hic autem eo studio incumbatis, ut, tametsi nihil
obtinebitis, dicere tamen nemo queat nos" non egisse per omnia, que deceantBriefe_Vol_15_238 arpa
pios. Cesar 7 poterit produci in exemplum, qui cum suis Hispanis non utitur,
ut audio, alia forma. Illud constat: Ubi ex Italia per Athesiam 8 , quam dicunt,
Sueviam intravit et civitates iuramentum facere sibi requisivit, contentus
est forma, qua ille iurare post evangelium receptum c sunt solitae, nempe
per deum et sacrosanctum evangelium. 9 Velle igitur potius civitatis Helveticae
rumpi foedus, quam in domino solo firmatum esse, non pii fuerit
animi. Haec scribo, non ut doceam, sed ut animum indicem in illo negocio
longe gravissimo, qualis, inquam, sit, et quenam fieri vellet, quod in ipso
est, ne foedus dissiliret. 10 Sentio quidem adfectum hic in me carnis. Non
puto autem esse prorsus contra dominum, postquam in unam patriae tranquillitatem,
que et ipsa domino haud displicet, intueor. Sanam, queso, mentem
is nobis misericorditer tribuat.
Scripsit praeterea d. Calvinus 27. martii anni huius 11 detectam esse diebus superioribus coniurationem virorum et mulierum, qui proximo triennio pestem in urbe Geneva sparserunt, nescio quibus veneficus. Et cum iam exusti sint mulieres quindecim, viri aliquot atrocius plexi, quidam in carcere sibi mortem consciverint et captivi teneantur adhuc 25, non tamen unguentis suis illinere seras domorum desinant (sic enim intoxicatio facta est, et inde magni viri, praesertim in domino, perierunt): "Hactenus", inquit, "intactam domum nostram servavit dominus, utcunque sepius fuerit adpetita."12 Haec ideo, ut, si prius ignorasti, machinationes diaboli in hominibus contra Christum dominum plaenius videas et expendas, quantum sit hostium hoc tempore, qui conantur vi vel fraude tollere et extirpare d doctrinam Christi. Domine Iesu, intende in adiutorium nostrum 13 et averte iram tuam a nobis 14 ! De alus alias.
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Gastium, suspensum ab officio, spero propediem restitutum iri. 15
Vale in domino cum Theodoro 16 cui mox scribam, 17 et Pellicano et Gvalthero, cui gratias agam, dum erit ocium, de Apologia 18 missa.
Basilea, 7. aprilis anno 1545.
Os. Myconius
tuus.
[Adresse auf der Rückseite:] D. Heinricho Bullingero, viro doctissimo, ecclesiæ Tigurinorum antistiti, domino suo in Christo venerando.