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Autograph a : Zürich ZB, Ms F 38, 384r.-v., [Beilage:] 385r.-v. (ohne Siegel) Teildruck des Briefes: [F. W. Culmann], Skizzen aus G. Schuler's Leben und Wirken, Straßburg 1855, S. 165f. Druck und Teildruck der Beilage: Vadian BW V 210f und WA Briefwechsel XII 167f b .
Zum Ergebnis der Verhandlungen Bucers mit Melanchthon teilt er ihm vertraulich ein Schreiben
[Bucers an Frecht] mit. Obschon Luther in der Vergleichsformel nichts Verdammenswertes
gefunden hat, ist Philipp [Melanchthon] vom Kurfürsten [Johann Friedrich] von Sachsen angewiesen
worden, die Meinung von Johannes Agricola, Osiander, Linck, Brenz und Amsdorf
einzuholen, während Bucer nochmals an die Pfarrer und Obrigkeiten der Städte gelangen
wird; auf dem Tag zu Esslingen [vom 7. März] wird u. a. darüber verhandelt. Auf der Konstanzer
Theologenzusammenkunft hießen die Teilnehmer nichts gut, was über die Ausführungen in
Bucers "Ad Monasterienses" hinausgeht, sie befanden aber auch, daß das Zürcher [Abendmahls-]Bekenntnis
Luther wohl nicht genüge; Bucer legte im Hinblick auf eine Einigung mit
Luther Artikel vor, die er unbedingt auch mit Bullinger besprechen wollte. Bittet um vertrauliche
Behandlung der Beilagen. Nachrichten: Nürnberg hat sich dem Landfriedensbündnis [Ferdinands]
angeschlossen, während sich Ulm durch religiöse Vorbehalte heraushalten will; hat
darüber gepredigt. Bullinger soll Christoph [Froschauer] vertrösten, bis Schuler bezahlen
kann. Wird mit der erwarteten Geburt eines Kindes große Auslagen haben. Schickt dem Schuhmacher
das Geld, sobald er den geschuldeten Betrag kennt. Grüße. Es ist eine [den Schwäbischen
Bund betreffende] Tagung in Ulm vorgesehen. — [Beilage (Brief Bucers an Frecht, 2.
Januar 1535):] In der [Kasseler]Vergleichsformel, die Bucer nach Ulm, Esslingen, Biberach,
Memmingen, Kempten und Isny schickt, sind einzig die Augsburger genannt, weil sie beim Kurfürsten
noch immer im Verdacht [der zwinglischen Häresie] stehen. Hofft, daß Philipp [Melanchthon]Briefe_Vol_05_131 arpa
in seinen Bemühungen um Luthers Zustimmung [von den Städten] unterstützt wird,
denn noch nie waren die Aussichten auf eine Einigung so gut; wird Weiteres berichten, sobald
er mehr weiß. Bittet, dem beigelegten Text zuzustimmen, welcher - zur Bewahrung der Reinheit
der Lehre - die Unterscheidung von Brot und Leib Christi [im Abendmahl] erläutert und
festlegt. Philipp [Melanchthon] und einige Hessen empfehlen sich. — Übereinkunft zwischen
Philipp [Melanchthon] und Bucer in Kassel vom 29. Dezember 1534. Schuler bittet Bullinger,
diese Formel zu beurteilen, jedoch nicht zu verbreiten.
Gratiam et pacem a domino.
Accepi 6. februarii litteras abs te 2 , charissime frater, quibus ex me cupis scire, quid Bucerus noster a Melanctone et Luthero inpetrarit 3 . Sed quia nichildum michi super hac re perspectum esset, volui certis indagatis ad te scribere. Verum est, statim post abitum Buceri ad Melanctonem 4 Frechtus, ille plane meus Ulmensis ecclesie antistes, vir iuxta pius et eruditus, ad me ceterosque symmystas Buceri autographum misit, quod et tibi bona fide c communicare volui 5 , non ut aliis ostendas, sed apud te contineas habeasque, quo negotium hoc foelicius vehere poteris.
Accepi multo post, vicesima septima februarii anno 1535, alias literas a Frechto meo 6 , quibus inter cetera vel eius certiorem fecit: "Non autem ignoras forte", ut Frechti verba recenseam, "quid elector Saxo 7 cum Luthero responderit ad ea, que Melancton cum Bucero nostro Casselle nuper coram landgravio 8 in causa concordiae tractaverunt. Lutherus cum theologis Wittenbergensibus ingenue sunt confessi se non posse nos dampnare in nostra sententia 9 . Quodsi nichil damnabile in ea est, consequitur eam carere mendatio. Philippus 10 tamen iussu electoris aliquot precipuorum concionatorum, utpote Islebii 11 , Osiandri, Linckii 12 , Brentii, Ambsdorferi 13 sententias super hac nostra moderatione
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rogabit 14 , et rursus Bucerus noster rogabit nostras et precipuorum senatorum urbium sententias; tum plan[e]d pleneque deo propitio coibit concordia. Atque ea de re urbium legati Esslingiae forte colloquentur, ubi ad proximum letare 15 comitia agitabunt 16 ." Hec Frechtus etc.
Nos cum essemus Constantiae 17 , nichil in causa euc[ha]ristie e probavimus, quam quod Buceri scriptum Ad Monasterienses 18 habet super hac re. Vestram veram confessionem 19 quum magno studio legissemus, tandem in hanc (in sinum tuum 20 loquor) prorupimus sententiam: "Helvetii sive Tygurini fratres de negotio eucharistiae verissime scripserunt, fortasse tamen non satis luculenter Luthero." Videbamus enim in modo loquendi, non re ipsa, distare negotium etc. Utinam michi coram daretur otium loqui. Bucerus quosdam articulos proponebat 21 tum nobis subindicans, qua via possemus cum Luthero praeter veritatis iacturam convenire, quosquam avidissime et tecum ad satietatem usque velle conferre.
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Non usque adeo tutum est literis illa expedire hoc praesertim nequam seculo, ubi nec hospes ab hospite tutus est 22 . Sperarem te hosce non praet[er]f commodum lecturum esse, non quod Bucerus huiusmodi articulos ad[a]maret g , sed ut velut hiis mediis experiretur apud nos, qui Svevicis ecclesiis praesumus, quocunque possemus cum Luthero coire. Accipe inter[im]h bona fide, que mitto, atque pro tibi data prudentia expende apud te, n[e]i ipse velut secretorum detector insimuler.
Nova sunt, que sequuntur, et v[era]k : Die von Nürnberg sind in pundt kommen; gott gesegne inen das protes[...]l . Die von Ulm wöllen ouch dran, aber doch mitt ettlichen vor[b]ehaltenen m artickelen, deren eyner ist, daß der pundt nützt soll in der religion sach zu schaffen haben, und wann inen der reli[gi]on n sachen halb ettwas widerwertigs zu handen gotth, so sollen ||384v. ouch die bischöff und prelaten inen daß evangelium zu schirmen beystendig sein 23 . O carnulenta pectora, o stultam prudentiam! Quam se in mille formas flectit sathan ille 24 . Jaa, sprechen die von Ulm, wir wißen wol, daß römsche k[ünglich]e m[aieste]t 25 solchen fürschlag mitt sampt denen pfaffen nitt kan annämen, so konnen wir dann mitt glympff 26 von inen kommen etc. Eß heißt aber gott versucht, wann man alßo mitt pletzwerck 27 umbgoth und sich nitt der einfältigen worheyt und gerechtigkeyt heltet. Die hälen 28 katzen sind nitt gut zuversuchen 29 ; daß nochergeschlecht weyßt im alweg den kopff uß der halffter zuschleyffen 30 . Wie wann die pffaffen solchen fürschlag annämen, und wann eß dornach an die noth ginge, so derfft 31 man erst deß gemachten pundts mitt seynen condictionibus ein sonderen tolmetschen, und eb ein yglich sich dorüber mitt seinem mutwyllen erspatzierete 32 , weren wir verloren. Ich hab ein predig oder zwo treffenlich dowider gehandlet zu Memmingen; hoff, gott hab es gepeßeret unßerdthalben. Nüt dann laß dir unßere kylch in deynem gepett befolhen sein.
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Witter pitt ich dich umb gemeyner liebe wyllen, die wir zamen tragind, wollest mir den Stoffel 33 noch meer auffhalten 34 ; er soll doch nütz 35 verlieren; ich wyll ihn erberlich bezalen uffs beldest, so immer müglich.
Ich wird schir 36 ein kindpetterin haben, das ouch ein bsunderen kosten auff mich läufft.
Deß schumachers 37 summ weyß ich in der worheyt nitt; ich wolt ims geschickt haben. Wann ich der selben verstendigt wird, will ichs im schicken.
Ich scryb in eyl, hab vergut 38 , meyn prüder, halt mir meyn seltzam 39 schryben zu gut und laß mich dir im herren hinfurt wie byßhaar befolhen sein.
Grüß mir dein liebs ripp 40 , dein muter 41 , Leonem Jude mitt allen prüderen.
Datum 4. martii anno 1535.
Eß wirdt ein tag zu Ulm von der ritterschafft und adel 42 .
Dein Gervasius
Schuler.
||385r. [Beilage:]o43 Gratia et pax observande Frechte.
Mitto tibi p et fratribus symmistis Eßlingensibus, Bibracensibus, Memmingensibus, Campidonensibus q et Isnensibus rationem 44 , qua in praesens averti possit conatus hostium causam querentium r ex nostro dissidio. Visum est illustrissimo landgravio s , Philippo et michi, ut Augustani soli exprimantur, quia nos pridem a Saxo t agniti sumus concordes, dum ille u nostram primum Auguste et nos illorum postea Schwinfurdi confessionem recepimus 45 . Non fuit igitur vel significatio aliqua concedenda, quasi aliquid adhuc v inter nos non w
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conveniret, sicut revera per omnia convenit, nisi quod de modis loquendi quibusdam aliqui adhuc herent. Augustani autem peculiariter x diffamati apud illustrissimum principem electorem fuere 46 ; de his igitur nominatim rationem concordie posuimus, quam Philippus dicet omnibus y nobis probari. Nam quum hic nichil detur z , quam ut iuxta confessionem doceamus aa , et explicatio, que subiicitur, nichil quam exhibitionem 47 veram Christi bb exprimat et nullam explicationem excludat, non videtur messe hic, quod quenquam nostrum possit cc gravare. Dominus Greek. siquidem adprobat nostram moderationem in libro Ad Monasterienses, ubi omnia satis explicata sunt, integrum manet cuique in ecclesia sua explicare pro aedificatione omnia, tantum dd ut vera veri Christi per ministerium ministerialis exhibitio salva maneat. Ut semper dicebam, greek dabit operam ee , ut dominus Lutherus ff quoque nostram gg explicationem probet. Inpii nichil ad nos 48 ; nichil igitur de illis nominatim statuere visum est. Vos ergo, charissimi fratres, perseveretis in moderatione, que est in libello hh Ad Monasterienses, ut plene ii fateamini dominum nobis exhiberi kk , et orate dominum, ut Philippi ll conatus, qui optimi mm sunt, provehat nn et confirmet. Nunquam fuit spes certior et purior concordie oo . Dummodo autem Greek nobis rescripserit, quid apud electorem et Lutherum effecerit, significabo.
Scriptum, quod mitto, communiter a nobis positum, nolite vulgare et in eo agnoscite diligenter cautum de discrimine naturali inter panem et corpus domini. Hoc enim posito aversae sunt omnes crasse et inpure cogitationes, quomodo per se corpus domini percipitur, nempe mente fideli et ratione sacramenti. "Corporalis, corporaliter" in praesens dilatum pp est ex causis. In genere antea statui, quod qq necesse est exhibitione rr et luculenter explicanda naturae diversita[te]ss inter corpus domini et panem.
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Res commode habent; tantum orate dominum et concordie vos tt accomodate secundum ea, quae recepistis ex libro Ad Monas[terienses]. Que Philippus effecerit apud electorem et Lutherum, rescribet quam primum landgravio; ab hoc discemus nos optime.
Valete fratres observandi.
Franckfordie, postridie circumcisionis 49 1535.
Philippus et fratres quidam Hassie magno studio se vobis commendari petierunt.
Martinus Bucerus Has literas Bucerus Frechto misit, Frechtus nobis etc.
||385v. Conventa inter Philippum et Bucerum Casselle 4. kalendas ianuarii anno 1534 50 :
Herr Bucerus ist zu Augspurg funff wochen gelägen, hatt do geprediget und bevolgt 51 , das die predicanten der oberkeyt zugesagt haben, vom sacrament und anderen artickelen der confession und apology 52 gemäß zu leeren. Deß sy sich ouch zuvor auff ansinnen der oberkeyt erbotten habend, wie sy imme angezeygt, und daß kein betrug gesucht oder gemeynt werde, das der worhafftigen von der woren gegenwirtigkeyt Christi bericht zuwider, jaa des sy bekennen, das der leyb Christi wäßenlich und worhafftiglich endtpfangen werde, so das sacrament endtpfangen, und das prot und weyn zeychen sind, signa exhibitiva, welche so man reycht und endtpfacht, werde zugleych gereycht und endpfangen der leyb Christi. Und halten alßo, das das prot und der leyb alßo bey ein 53 send, nitt mitt vermischung ires wäßens, sunder alß sacrament und dasjenig, so sampt dem sacrament gegeben wirdt (quo posito aliud ponitur); dann diewyl man auff peyden theylen helt, das prot und wein plybt, halten sie solche sacramentalem coniunctionem etc.
Rescribe, mi frater, ut placeat tibi hec concordie ratio; interim ne palam divulges.
[Ohne Adresse.]