[1662]
Autograph a : Zürich StA, E II 343a, 248r.-v. (Siegel) Ungedruckt
Hat sich in Gesprächen mit [Bonifacius]Amerbach, Wolfgang Wissenburg] und Berus [Oswald Bär]ohne Erfolg um Unterstützung für [italienische Glaubensflüchtlinge] bemüht. Während er dies schrieb, kam Amerbach und kurz darauf auch [Johann]Bebel mit [Peter]Martyr [Vermigli] und [Paulus Lacisius] zu ihm; im Anschluss an das Gespräch wurden die Italiener vorläufig im Augustinerkolleg untergebracht. Ein Ungenannter hat sich verwundert gezeigt, dass sich [der Basler Rat]nicht scheut, mit seiner Haltung zur Koranausgabe in Gegensatz zu Luther und Philipp [Melanchthon] zu treten; Myconius ist mit [Juan Luis] Vives der Meinung, dass sich der Koran durch seine inneren Widersprüche selbst entlarvt und deshalb - so wie früher schon die päpstlichen Dekrete - ans Licht gebracht werden sollte, damit in Österreich und anderswo die Rechtsordnung und Religion der Türken nicht länger verharmlost werden kann. Die Geschichte [von der Schandtat] des Bischofs von Konstanz [Johann von Weeze] sollte veröffentlicht werden; dies meint auch [Ludwig] von Reischach, der sich angesichts der von Vadian mitgeteilten Nachricht hoffnungsvoll über die Unterstützung des Kampfs gegen die Tataren durch den Hochmeister [Albrecht von Preußen] äußerte. [Sultan Suleiman I.] soll König [Franz I.] im Falle der Heilung seines Sohns durch [französische]Arzte den Übertritt zum Christentum und die Unterwerfung des Kaisers [Karl V.] versprochen haben. Ein aus Paris kommender Walliser Student erzählte von der Ankunft türkischer Galeeren in Frankreich. Gerüchte über den Verrat in Venedig waren schon zu hören, bevor die italienischen [Flüchtlinge]Näheres darüber berichteten. Über das kaiserliche Heer, das dem französischen König in den Niederlanden entgegentritt, liegen keine weiteren Nachrichten vor. Myconius hat sich zu Theodor [Bibliander] bekannt und hält an seiner früheren Äußerung fest; Gruß.
S. Ut gaudeo, quod Christi evangelium vires suas longe lateque diffundit, ita
doleo, quod manum auxiliarem non possumus piis et dignis viris, qui persecutionem
patiuntur propter nomen Christi, dum ad nos refugiunt, porrigere.
Misistis doctos et bonos, uti credo, viros 1 ; sed an b queamus iis adesseBriefe_Vol_12_183 arpa
pro dignitate, nondum scio. Laboramus quidem, at siquid simus effecturi, in
dubio est. Colloquutus sum cum Amorbachio, cui Pellicanus scripsit 2 ; is, ut
est humanus, placide respondit intercessurum se pro virili. Loquutus sum
cum d[octore] Wolfio 3 item. "Quid faciendum", inquit, "putas? Nosti, ut
eleemosyna sit gravata pauperibus." Adieci de lectione Graecanica; 4 hic tacuit.
Berus 5 cui similiter
, scripsit Pellicanus, 6 illos ut theologos mihi commendavit.
Et nisi stimulum de novo adiecissem ego, statuerat tacere, postquam
apud me egisse officium sibi persuaserat.
Hactenus dum scripsi, advenit d. Amorbachius in aedes meas nonnisi propter Italos, et dum iam pararet abitum, intrat et Bebelius 7 una cum Martyre 8
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et socio 9 eius. Colloquio habito ducebamus illos in coenobium Augustinianorum, ut habitationem et victum disponeremus, 10 ne in hospitio cogerentur tantas impensas ferre, in singulos videlicet dies libram Basiliensem, usque dum omnia possemus ordinäre felicius aut scire non esse, unde subveniretur. Nos interim a diligentia debita nihil adimemus.
De Alcorano scribit quidam 11 ad me: "Cum tui Luthero et Philippo 12 nonnihil deferant, miror non veritos, ne illi consilii sui de aeditione Alcorani rationem contra ipsos defendant."13 Videbimus, quid sit futurum; nam et nos miramur personas plus valuisse quam causas verissimas. Saepe repeto, quae Vives reliquit De veritate fidei christianae libro 4. contra sectam Mahumeti. 14 "Ea sunt", inquit, "illis persuasa, quae vel sola confutentur relatione; ipsa enim semetipsam contundit et confringit, neque nos adeo cum ea pugnamus ut ipsa secum" etc. Et profecto res ita habet; tot enim sunt falsa, tot absurda, tot contraria, stulta et impia, ut satis stupere nequeam, qui fieri potuerit, ut tanta pars orbis ab eis capi potuerit. Verum quiesco, postquam occurrit contemptus veritatis evangelicae, quae quondam misericorditer illis regionibus aeque ut nobis hodie fuerat data. Accedit, quod adeo clam habuerunt infelicem Bullinger zeugen u. a. über 40 erhaltene Briefe. -Lit.: John Patrick Donnelly u. a., A Bibliography of the Works of Peter Martyr, with a Register of Vermigli's Correspondence by Marvin W. Anderson, Kirksville, Mo. 1990. -Sixteenth Century Essays and Studies 13; The Peter Martyr Library, hg. v. John Patrick Donnelly u. a., Kirksville, Mo. 1994ff; Peter Martyr Vermigli. Humanism, Republicanism, Reformation, hg. v. Emidio Campi u. a., Genf 2002. -Travaux d'Humanisme et Renaissance 365; Christoph Strohm, in: TRE XXXIV 726-729; Peter Martyr Vermigli and the European Reformations: Semper Reformanda, hg. v. Frank A. James III, Leiden 2004. - Studies in the History of Christian Traditions 115.
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istam legem; hinc enim factum, quod et in papatu factum videmus. Quousque enim decreta papistica ad lucem evangelicam non sunt protracta, tam diu perdiderunt, quicquid adtigerunt. Sed postquam venerunt ad oculos hominum, qui visum a veritate domini receperunt, tam foeda, crudelia et impia adparuerunt, sicuti sunt. Annon eadem ratio est cum Alcorano? Sunt, qui Austriacos et alios quosdam inducere conantur magnum esse cultum iusticiae apud Turcas 15 nec tam inanem veritate religionem eorum, ut dici soleat. Quis igitur, per dominum quaeso, dicat cognitione tam stulta et impia non esse opus? At plura loquor, quam sit permissum. Desino igitur.
In hac sententia sunt multi boni viri historiam iucundam illam de episcopo Constantiensi 16 completatam in lucem emitti debere. Et profecto iucunda est, dum personam respicias longe lateque cognitam, suspectam, cultam, et in qua canonici etiam Constantienses tantam spem posuerunt, ut per eam plane consultum sibi putarint. D[omino] de Rischach 17 supra modum placet; solum hoc displicet, quod non ab omnibus scitur sive bonis sive malis. Placent item, quae a Vadiano 18 scripsisti; sperat 19 enim commendatorem magnum illum 20 ex Prussia suis etiam viribus aliquid contra Tartaros adiecisse ceu eorum hostem perpetuum.
Nova nulla sunt nisi ridiculum illud ex Parhisiis. Excusant illic, quod rex 21 ad se admiserit filium Turcae 22 ingenti cum comitatu. Nam, inquiunt, laboravit hic fistula, et dum id rex audisset, pollicitus est Turcae per medicos suos sanitatem. Misit itaque Turca filium his verbis: "Si filius meus restituetur, iuro tibi, quod protinus cum toto imperio meo christianus efficiar quodque caesarem 23 capillo prehensum tibi daturus sum c in manum, ut agas cum eo pro libitu."Ride, si placet. 248v. ||
Et illud ex Parhisiis est Vallesiano 24 , qui illic studuit, narrante: Sermonem hunc nemini Parhisiis non esse in ore triginta galaeas 25 , quas vocant, Turcarum ad littus adpulisse Gallicanum ad usum regis, ubiubi opus illis habeat. 26
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De proditione, quam Gallus instituit per legatos suos apud Venetos, 27 rumor hic fuit, sed incertus valde, priusquam Itali ad nos advenerint. Ubi vero hos habuimus, rem certo exposuerunt totam, sicut procul dubio et apud vos.
Nescimus de exercitu caesaris, qui contra Gallum profectus est in Germaniam Inferiorem, 28 ubi sit, quid agat, quid habeat consilii. Sero (certum hoc) intellexit caesar, quid Gallus ibi tentarit ac fecerit. Nunc novit; expectamus, quid contra sit facturus.
Vale in Christo cum tuis. Theodoro 29 semper idem sum; non possum enim discedere ab his verbis, quae hic effutivi (ita quidem) in universitatis concilio. 30 Salutabis eum diligenter meo nomine.
Basileae, 17. septembris anno 1542.
Os. Myconius
tuus.
[Adresse darunter:] Domino Heinricho Bullingero, viro optimo, fratri in domino suo.