Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

[2145]

Hermann Aquilomontanus an
Bullinger
Oldersum,
25. April 1545

Autograph: Zürich StA, E II 338, 1414 (Siegelabdruck) Übersetzung: Krömer, Aquilomontanus 62f

Aquilomontanus dankt für Bullingers Brief [nicht erhalten] mit der Beschreibung des Zürcher Kirchen- und Schulwesens.-Er freut sich über die von vielen-erwartete [Neu]ausgabe von Zwinglis Werken. Bullinger soll seinerseits mit der gleichen arglosen Gesinnung an seinen Bibelkommentaren weiterarbeiten; die Kirche ist bereits mehr als genug geplagt. Aquilomontanus hat gehört, dass die Zürcher wieder eine Schrift gegen die fleischliche Gegenwart Christi im Abendmahl planen. Dabei dürfen sie sich keinesfalls von ihren Affekten hinreißen lassen. Insbesondere sollte Bullinger den jungen und temperamentvollen Pfarrer Gwalther an St. Peter, der mit [Regula] Zwingli verheiratet ist und dem Aquilomontanus ebenfalls geschrieben hat, in Schranken halten. Man soll nicht nach dem Sieg, sondern nach der in Geduld anzustrebenden Wahrheit streben. Aquilomontanus bemüht sich weiterhin, ein guter Katechet und Pfarrer zu sein. Daher wäre er daran interessiert, über [Johannes] a Lasco die Veröffentlichungen des dank Bullingers Predigttätigkeit hervorragend ausgebildeten Zürcher Katecheten [Otto Werdmüller] zu erhalten. Wenn nur alle allein die Einheit anstreben würden und keiner darauf bedacht wäre, klüger als der andere zu sein! Jetzt, wo alle Christus feindlich gesinnten Mächte zusammenrücken, sollten [die Gläubigen] umso mehr zusammenhalten, wie dies Calvin im Vorwort seines Katechismus trefflich hervorgehoben hat. Aquilomontanus wird Bullinger nicht untreu, auch wenn dieser ihn [wegen dieses Briefs] verachten sollte.

a se über der Zeile nachgetragen.
15 Johannes a Lasco, Defensio verae doctrinae,
Bonn 1545; s. oben Nr. 2120, Anm. 19; Jürgens, a Lasco, 254-260.
16 Siehe oben Nr. 2129, 34-46.


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Salutem et spiritus incrementum.

Gratum tibi de literis prolixioribus, quibus ecclesie vestre modum et scole formam prolixe perscribis. 1 Affectum tuum erga me et viscera mea, si facuitas adfuerit, exosculor. Insuper gaudeo de operum Zwinglii publicatione 2 que a pluribus desiderantur neque minimum utilitatis ecclesie dei ex illis speratur. Perge, queso, in evangeliorum enarratione 3 et candoris tui hucusque servati ne obliviscaris. Plus satis calamitatum in ecclesia dei; sed haec futura praedixit dominus. 4 Ideo forti animo orantes in humilitate ferenda.

Accepi vos isthic adversus carnalem praesentiam in cena rursum quedam mohn. Precor per Christum servatorem, ne caro hic consilium det aut a consiliis sit; quod maxime in Rodolpho, apud divum Petrum pastore, 6 6 vereor, cum filiam Zwinglii 7 uxorem habeat et fervor ille in homine iuvene ac florenti 8 nondum sedatus, cum omnia Zvinglio intentata in se receperit. Cura itaque, absque tua moderatione ac lima nil emittat. Non victoria, sed veritas patientia nobis spectanda. Nullus enim, ut nostrate lingua fertur, in propria causa sapit. 9 haec ad te, virorum ornatissime, christiana libertate, a quo in seriis semper monitionem desidero. Scripsi homini, 10 ut amicitiam cum homine docto et ferventi contraham; tuum est, meam simplicitatem et triviale scriptum boni consulat.

Ego quidem ago, que egi hucusque, et ad iuventutem ac scolam me sepius declino, ut catechista esse incipiam et pastorale offitium minime negligam. Audio istic tua predicatione esse virum doctum et pium, qui istic catechista iuventuti datus sit; 11 hic magna dexteritate et perspicuitate. Si quid in hunc usum incusum fuerit, 12 velim d. a Lasco, viro magnifico et vere episcopo, transmittas.

1 Nicht erhaltener Brief Bullingers, der kurz vor dem 28. August 1544 geschrieben wurde; s. HBBW XIV 340, 24-27 und Anm. 16.
2 Siehe oben Nr. 2069, Anm. 30.
3 Bullinger arbeitete damals an einem Kommentar zum Markusevangelium; s. oben Nr. 2091, Anm. 9. —Zu Bullingers damals bereits erschienenen Bibelkommentaren s. oben Nr. 2070, Anm. 4.
4 Mt 24,21 par.
5 Wohl von Albert Hardenberg, der 1544 in Zürich auf Besuch war (s. HBBW XIV 368, Anm. 1; 383f; 414, 68f; 425, Nr. 1996) und während seines Besuchs in Ostfriesland im Winter 1544/45 Aquilomontanus begegnet war (s. oben Nr. 2119, 6; 2120, 102-104). Hardenberg wird wohl auch bei Aquilomontanus die vorliegende Ermahnung bewirkt haben (s. nämlich Hardenbergs Zurückhaltung gegenüber
der geplanten Zürcher Antwort oben Nr. 2119, 11-14 und Anm. 11).
6 Rudolf Gwalther, seit 1542 Pfarrer an St. Peter.
7 Regula Zwingli, Gwalthers Ehefrau seit dem 3. August 1541; s. HBBW XI 291. 314, Anm. 4.
8 Gwalther war damals 26 Jahre alt.
9 Wander V 128, Nr. 56.
10 Der Brief an Gwalther ist nicht erhalten.
11 Otto Werdmüller; s. HBBW XIV 613, Anm. 1. — Auch Bullinger bezeichnet Werdmüller in seinem Brief an Melanchthon von 22. Juni 1544 (HBBW XIV, Nr. 1931) als "ecclesiae nostrae catechista"; s. Bindseil 199.
12 Am selben Tag äußerte Aquilomontanus die gleiche Bitte an den damals in Zürich studierenden Gerhard thom Camph; s. HBBW XIV 613, Anm. 1. - Ende 1544 war Werdmüllers Schrift De dignitate, usu


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Utinam omnes ad unitatem conspirarent 13 et quisque alten manus preberet adiutrices nec quisque sibi rabbi nomen peteret! 14 Videmus nunc omnes ordines ante Christum natum hoc seculo fatali odio divisos, nunc ad Christum impetendum in densum cuneum sese agglomerasse. Si in principe odiorum, factionum et dissidiorum 15 ea est consensio, quanto nos pressius animos et copias coniungere decet, qui pro rege pacis 16 adversus eum confligimus! Hac de re latius Calvinum in prologo Catecheseos legas, quaeso. 17

Vale, optime Bullingere, et nostram infantiam 18 boni consule. Non te deseram, cum me semel receperis, etiam si me contemseris. Etiam vale et ora, nobis dominus adsit, cum nunc in tot calamitatibus summe necessarium.

E cubiculo nostro, 25. aprilis anno 1545.

Tuus Hermannus Aquilomontanus, ecclesie

Domus Senum 19 minister

apud Emdam, caput Phrisie Orientis.

[Adresse auf der Rückseite:] Pietate, eruditione ac vigilantia claro d. Henrico Bullingero, ecclesie Tigurine pastori, amico singulari. 20 et methodo, quam Aristoteles ad Nicomachum filium conscripsit, libri duo in Basel erschienen; s. HBBW XIV, Nr. 2058.

13 Vgl. Eph 4, 3.
14 Vgl. Mt 23, 8.
15 Der Teufel.
16 Christus; s. Hebr 7, 2f.
17 Jean Calvin, Catechismus sive christianae religionis institutio, Basel, Robert Winter, 1538 (Bibliotheca Calviniana I, Nr. 38/1), in der Widmungsepistel: "Tametsi enim belua est tot capitum [vgl. Apk 12, 3; 13.1], videmus tamen, ut ad impetendum
Christi regnum [vgl. Apk 19, 19; 20, 8f] in densum cuneum se agglomeret. Si in principe odiorum, factionum, dissidiorum ea est consensio, quanto nos pressius animos et copias coniungere decet, qui pro rege pacis adversus eum confligimus!" (CO V 321; CO-R, Epist. I 288).
18 Mangel an Beredsamkeit.
19 Oldersum.
20 Dieser Brief wurde von Gerhard Westerburg in Zürich ausgehändigten s. unten Nr. 2222 und Anm. 9.