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Autograph: Zürich StA, E II 370, 9f (Siegelspur) Ungedruckt
Haller dankt Bullinger für den Ratschlag, über den 1. Timotheusbrief zu predigen. Er erhält
dabei viel Zuspruch. Bullinger möge ihm nun raten, welches Buch der Bibel er danach auslegen
soll. — Er predigt dreimal in der Woche: — 1. Am Samstagabend, wenn die Gebete und
Schuldbekenntnisse ausführlicher als sonst sind. Bei dieser Gelegenheit predigt er über den 1.
Johannesbrief anhand der Notizen, die er von Bullingers Predigten nahm. — 2. Am Sonntagabend,
wenn wohlhabende [Bürger beim Gottesdienst] anwesend sind und einschlafen, sobald
die Predigt kompliziert wird. Daher dürfte es gut sein, wenn er zu dieser Stunde ein historisches
Buch des Alten Testaments, wie z.B. Genesis, behandeln würde. Schwierige Fragen
erfasst man nämlich besser am Morgen, während am Abend biblische Geschichten passender
sind. Bullingers Erfolg bei der Auslegung der Bücher über die Könige veranlasst Haller zu
einem solchen Vorhaben, zumal in Augsburg noch niemand über ein historisches Buch [der
Bibel]gepredigt hat. Da zurzeit das Buch Genesis ohne jegliche Erläuterung vor der Predigt
gelesen wird und das Volk nicht selten daran Anstoß nimmt, käme eine Auslegung dieses
Buches bestimmt gelegen. — 3. Am Montagmorgen. Zu dieser Stunde wäre es sinnvoll, nach
dem 1. Timotheusbrief den Hebräerbrief auszulegen. Bullinger weiß ja, wie sehr dieser zur
Widerlegung der Selbstgerechten und [römischen] Priester geeignet ist. — Haller bittet Bullinger
um Rat und um Mitteilung von dessen Notizen, durch die Bullinger nicht nur zu den
Zürchern, sondern auch zu den Augsburgern sprechen wird. —Bullingers Abhandlung, in der
dargelegt wird, dass das Abendmahl nicht in Privathäusern gefeiert werden darf schickt
Haller nun zurück. — Er übermittelt ferner ein Büchlein über Luthers Tod, von dem man an
demjenigen Tage [28. Februar]erfuhr, an dem Haller nach [Augsburg] zurückkam. Er hofft
nun, dass Luthers krasse Lehre in [Deutschland] bald Vergangenheit sein wird. — Er sendet
auch Melanchthons Leichenrede auf Luther in deutscher Übersetzung, da er sich davon keine
lateinische Fassung verschaffen konnte. —Anbei auch eine Schrift über die Anfänge des Konzils
in Trient, da derlei [Literatur] erst spät nach [Zürich]gelangt. —Neuigkeiten gibt es nicht.
Alles ist ruhig; doch wird alles verheimlicht, was ein großes Übel befürchten lässt. In [Augsburg]
ist eine anonyme Schrift in Umlauf in der Philipp [Melanchthon] und Justus Jonas
erwähnt werden und in der die Auffassung vertreten wird, dass man dem Kaiser [Karl V.]
keinen Widerstand leisten darf, auch wenn dieser mit einer Verfolgung beginnen würde. Der
Kaiser müsse durch Geduld statt durch Waffengewalt besiegt werden. Man glaubt, dass Luther
der Verfasser dieser Schrift sei. Manche denken, dass eine List der [katholischen] Priester
dahinter stecke, um damit Schwache und Ungebildete zu beunruhigen. Die [Augsburger] Obrigkeit
hat die Veröffentlichung der Schrift untersagt, zumal die Gegner ansonsten nur ermutigt
würden, die Wahrheit zu verfolgen. Und sollte es zur Verfolgung kommen, würden die Kaufleute
von Augsburg ihrer Stadt wohl große Probleme bereiten. —Die Mitpfarrer scheinen viel
milder als früher zu sein. [Wolfgang] Musculus schweigt über Bullingers Schreiben [Nr.
2358]. Vielleicht werden nun, nachdem Luther gestorben ist, die Pfarrer ihre Kirchenordnung
(von der Haller einst [mit Nr. 2295] ein Exemplar an Bullinger schickte) besser auslegen.
[Kaspar]Schwenckfeld hat dem Kirchenkonvent [in Augsburg] ein Exemplar der Augsburger
Kirchenordnung zukommen lassen, das er mit handschriftlichen Anmerkungen versehen hatte.
Man entschied sich, ihm nicht zu antworten, zumal er seine Verleumdungen nicht veröffentlicht
hat. —Schwenckfelds Häresie hat viele Anhänger in [Augsburg]gefunden. Es ist an der Zeit,
sich seiner Irrlehre zu widersetzen. —Bullinger soll um die Bewahrung der reinen Lehre beten.
[Michael]Keller, der an der Gicht leidet, ist standhaft, wie es Megander einst in Zürich war.
[Georg] Frölich ist krank. Er hat beschlossen, die [eidgenössische] Therme [in Baden] zuBriefe_Vol_16-250 arpa
besuchen, wo die [Zürcher] sich mit ihm treffen können. Mit [Hans] Welser ist Haller ganz
vertraut. [Jakob] Herbrot hat sich über Bullingers Brief [nicht erhalten] gefreut und wird
darauf antworten [Nr. 2392]. — Die [Augsburger]Bürgermeister erstatteten Haller alle Reisekosten
und gaben ihm außerdem 50 Gulden als erste Lohnanzahlung. Haller wird ehrenvoll
behandelt. Er befürchtet aber weiterhin die Eifersucht der Kollegen. Bullinger soll ihm des
Öfteren schreiben. —[Hans Wilpert]Zoller steht nun in [Sebastian]Schertlins Diensten. Letzterer
erhält von den Augsburger Ratsherren 50 Gulden, damit Zoller auch den Augsburgern
zur Verfügung stünde, falls diese seine Dienste benötigten. —Grüße an Bullingers Frau [Anna,
geb. Adlischwyler] und an die Kinder, an [Konrad] Pellikan, [Theodor]Bibliander, [Rudolf]
Gwalther, Otto [Werdmüller], [Johann Jakob]Ammann und [Rudolf] Collin. Grüße von Sixt
[Birck] und [Michael] Keller.
S.P.D. Gratias ago tibi, Bullingere venerande pater, quod mihi hoc dederis consilium, ut sanctam primam divi Pauli ad Timotheum epistolam sumpserim pro publica concione interpretandam. 1 Incepi enim eam, et foeliciter progredior magno hominum concursu et applausu, utinam tanto etiam fructu et aedificatione. Quia autem illa brevis et parvo possit absolvi tempore tuumque tam bene mihi cessent consilium, rogo, ut denuo etiam consulas, quem post hanc sacrae scripturae librum interpretandum sumam.
Sunt mihi hebdomadatim conciones tres:
1. vespertina sabbati, qua preces fieri solent prolixiores cum confessione peccatorum; caetera ab aliis nihil differt concionibus. Hac hora epistolam Ioannis canonicam primam tracto, sicut descripsi a te. 2
2. vespertina die solis, qua hora adsunt tantum divites et delicatiores, tamen a ut tempus fallant, plaerique etiam dormitantes, si de rebus audiant perplexioribus. Crediderim ergo non inconsultum fore, si ea hora tractarem historicum 3 aliquid ex veteri testamento, vel Genesim vel quid aliud tale. Graves enim quaestiones matutino foelicius tractantur et percipiuntur tempore quam vespertino, cum sensus in varias distracti sunt meditationes. Historiae autem, cum delectent, attentius ea hora audirentur. Utilis autem et sancta delectatio, si quem sacrae historiae recte intellectae et rite ad vitam nostram accommodatae delectent. Moveor etiam multum, cum mecum reputo, quanto te viderim fructu enarrare historias regum. 4 Puto ergo non
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inutile nec inglorium etiam futurum, si historicum aliquid etiam in nostra ecclesia tractetur praesertim b hac hora, partim quia lassi tunc auditorum animi redderentur attenti, partim quia nemo in illa ecclesia hactenus hoc tentare ausus sit. Movet etiam me haec causa, quod liber Geneseos nunc legatur ante conciones sine interpretatione, populus autem ex non intellecto contextu non raro offendatur. Utile ergo puto, si commoda et luculenta nunc etiam eis proponeretur interpretatio, ut conceptum expungeretur iterum offendiculum.
3. concio est die lunae matutina; qua hora puto non incommodum fore, si post priorem ad Timotheum eam 5 quae ad Hebraeos est, subiicerem. Scis enim, quam accommoda sit refellendis nostri saeculi iustitiariis 6 et sacrificulis.
Peto ergo tuum consilium, quod, ut nunquam me fefellit, ita nunc etiam spero plurimum profuturum. Nec consilium modo, sed et auxilium peto, ut tua etiam mihi communices memorialia, 7 per quae non solum Tigurinae, sed et Augustanae loquaris ecclesiae.
||9v. Remitto praeterea argumenta haec, quae collegisti, quod coena non sit in privatis aedibus celebranda. 8
Praeterea mitto libellum de Lutheri morte, 9 cuius mors eadem die annunciata est Augustae, qua meus adventus. 10 Ego id boni ominis esse arbitror. Spero enim illius crassum dogma brevi illic 11 quoque obiturum.
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Mitto etiam orationem Philippi 12 habitam in funere Lutheri, 13 quae translata est in linguam nostram; 14 Latine eam non potui habere. 15
Adieci etiam scriptum, quo concilii Tridentini describitur initium. 16 Mitto autem propterea, quia sero ad vos perferuntur haec.
Nova ego nulla novi. Silent omnia. Simulantur et dissimulantur omnia; unde c vereor, ne magnum tandem nascatur malum. Spargitur apud nos scriptum 17 quoddam sine nomine, in quo tamen citantur Philippus et lustus lonas,
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in d quo consulit author 18 eius, ne quisquam, vel princeps vel status imperii, resistat caesari 19 persecutionem incipienti: ipsum enim esse magistratum, cui non liceat resistere. Omnia ergo ei offerenda, et quod patientia potius quam armis vincendus sit. Tribuunt hoc quidam Luthero. Quidam e putant [esse]f machinam sacer[d]otum, ut disturben[tur] infirmi ac [r]udes. Quiscunque 20 vero sit author, prohibuerunt domini, ne aederetur. Daretur enim hinc adversariis magnus animus ad persequendam veritatem, quod difficulter facient, cum putarint sibi restituros evangelicos vi et armis. Dominus custodiat nos! Vereor enim, si ingrueret persecutio, nostros mercatores magnum malum daturos in urbe nostra.
Quod ad fratres et symmistas attinet, longe videntur esse mitiores quam antea. Musculus dissimulat, quid scripseris ei. 21 Spero autem tandem mortuo Luthero eos magis pie suam interpretaturos concordiam 22 . Svenckfeldius formam, cuius aliquando ad te misi exemplar, 23 miris glossis interpretatus est cavillando et carpendo omnia. Falsa tamen et impia multa miscuit; aliquando tamen a veritate non aberrans, ostendens, quomodo in omnibus aliquid habeant, in toto nihil. Missum est exemplar hoc (sed scriptum est tantum ex margine formae)24 conventui nostro, 25 ubi dubitatum a multis, an illi 26 vellent respondere necne. Tandem evicit haec sententia: ipsos nolle ei publice respondere, quia nec ipse has calumnias in publicum dederit. Quam rem non sine divina constitutione accidisse credo. Coguntur enim, velint nolint, melius interpretari hanc formam, aut non possunt cavere has calumnias.
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Valde autem haec haeresis Svenckfeldii apud ||10r nos serpit, et multi magni viri ea infecti sunt. Ad hoc supprimendum incendium opus est, ut nos positis contentionibus illis 27 nos opponamus pernitiosis erroribus.
Tu dominum ora, ut conservet nos in puritate doctrinae, quae cavillari nisi a plane impiis non potest. Cellarius 28 fortis est ut semper, talis, qualis apud Tigurum fuit Megander 29 . Bonus autem vir infirmatur nunc podagra. D. Laetus 30 etiam subinde debilitatur, 31 nescio quo morbo. Statuit brevi invisere Thermas nostras 32 , ubi eum convenire potestis. 33 Welsero omnino familiaris sum. Herbrotus tuis summopere delectatus est literis; 34 si non rescripsit, brevi tamen scribet. 35
Reddidere mihi consules omnes, quos feci in itinere, sumptus, simulque ad angariam 36 praeteritam 50 fl. pro initio stipendii. 37 Honorifice etiam alias me tractant, ut nihil habeam, quo plus angar quam invidiosa fratrum simultate; cum quibus non libenter contendo. Nolo tamen etiam de veritate vel latum cedere culmum. Tui ergo paterni erit officii me iuvenem crebris confortare et animare literis.
Zolleri negotium etiam optime se habet. 38 Est apud Schertlium. Domini Augustani Schertlio dant 50 fl. pro ipso als vil als wartgält, ut, si eius opera opus habeant, promptus sit. Interim ipse illi servit non sine magno honore aliquando ad suos reversurus.
Praeterea, quod scribam, nihil habeo. Valeo cum omnibus meis. Cupio etiam te tuamque uxorem 39 et liberos 40 audire salvos. Salutant te d. Xystus 41 et d. Cellarius. Salutabis vicissim d. Pellicanum, Bibliandrum, Gvaltherum, Ottonem, 42 Ammianum, 43 Collinum, 44 etc.
Augustae Vindelicorum, 23. martii anno 1546.
Tui studiosissimus Ioannes
Hallerus.
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[Adresse auf der Rückseite:] Clarissimo viro d. Heinrycho Bullingero, Tigurinae ecclesiae praesuli summo, domino ac patri suo unice colendo. Zürich, an m. Heinrich Bullinger.