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Autograph: Zürich StA, E H 347, 349 (Siegelspur) Gedruckt: Scrinium antiquarium sive miscellanea Groningana nova ad historiam reformationis praecipue spectantia, hg. y. Daniel Gerdes, Bd. 4/1, Groningen/Bremen 1754, S. 458-461, Nr. 69; Johannes a Lasco, Opera tam edita quam inedita, hg. y. Abraham Kuyper, Bd. 2, Amsterdam/Den Haag 1866, S. 594-596, Nr. 30
A Lasco wartet schon länger auf die Briefe Bullingers und seiner Kollegen, die Gerhard [thom
Camph] zur Weiterbeförderung nach Emden in Deventer hinterlassen hatte, weil dieser von
dort aus noch nach Brabant reiste. Da nun [Samuel] Pellikan nicht länger in Emden bleiben
kann, weil er [noch vor Abschluss]der [Buch]messe in Frankfurt eintreffen muss, schreibt nun
a Lasco trotzdem einen-Brief Samuel Pellikan wird über die Spaltungen in der Kirche
[Ostfrieslands] berichten. Mit Geduld und Gebet versucht man, die [Gegner] umzustimmen,
was auch allmählich gelingt. Doch durch die Fahrlässigkeit des Magistrats laufen manche zu
den Sekten über. Zudem hat der [kaiserliche]burgundische Hof beinahe a Lascos Ausweisung
erwirkt, als dieser von [Worms und Köln] nach [Ostfriesland]zurückkehrte. Der Hof verfährt
übel gegen die Gotteskundigen, die sich deswegen aus Brabant nach [Ostfriesland] zu a Lasco
begeben. Auch [altgläubige]Priester aus Groningen und Westfriesland wenden sich vom Aberglauben
ab und flüchten zu a Lasco, von wo aus sie ihre Gemeinden brieflich ermahnen, der
Abgötterei und der Gottlosigkeit den Rücken zu kehren. Aus all diesen Gründen beantragte der
Hof a Lascos Ausweisung. Nun hat sich aber dank der von [Anna, Gräfin von Ostfriesland,]
erwiesenen Standhaftigkeit alles wieder beruhigt. —A Lasco konnte die [,,Orthodoxa Tigurinae
ecclesiae confessio"] nur überfliegen. Er bedauert, dass es dort einige zu harsche Aussagen
über Luther gibt. Gewiss hat dieser die [Eidgenossen] nicht mit christlicher Liebe behandelt,
doch hätte man ihm verzeihen sollen, weil er so viel für die Kirche Christi geleistet hat, damit
man sich nicht wie dieser, wenn auch in geringerem Maße, schuldig macht und bei den
[Altgläubigen] nicht in Verruf gerät. Man hätte z.B. sagen können, dass Luther irrt oder zu
Unrecht angreift, ohne sich dabei zu Schmähungen hinreißen zu lassen. — Bullinger möge
diese Offenheit gestatten, da a Lasco keiner anderen Kirche mehr geneigt ist als der von
[Zürich]. Bestimmt erwiesen sich die Zürcher gemäßigter als Luther, doch waren sie nicht
gemäßigt genug. Dies ist auch die Meinung anderer, die sonst die Ansicht der [Eidgenossen]Briefe_Vol_15_471 arpa
teilen. A Lasco kennt ferner auch Fürsten, die den [Eidgenossen] wohlgesonnen sind, und
vorhaben, diese zu einem Gespräch [über das Abendmahl] einzuladen. Käme es zu einer
Einladung, sollten die [Eidgenossen] nicht absagen. —Gruße. —Aus Biblianders [Brief] wird
Bullinger Weiteres erfahren.
lampridem magno desiderio expecto literas et tuas et tuorum symmystarum 1 , vir doctissime, quas Gerardus 2 noster, qui vobis istic adfuit, Daventriae cum sarcinulis forte suis reliquit, putans fore (quoniam ipse in Brabantiam iter instituerat) a illae prius quam ipsemet"huc pervenirent. 3 Has porro cum nondum acceperim, respondere tibi ad tua nondum possum et tamen facere nolui, ut d. Pellicani nostri filium 4 sine meis ad te literis dimitterem, qui iam iter suum diferre amplius non potuit propter nundinas Francfordienses. 5
Vidit is incompositam adhuc ecclesiarum nostrarum faciem et quorundam intemperias audivit, qui doctrinae nostrae consensum perturbare adhuc conantur. 6 Ego cogito in hoc nobis admixtos esse, ut nos exerceant 7 atque ad tuendam doctrinam veram magis sollicitos faciant. Vincimus illos, quantum possumus, mansuetudine et patientia et precamur illis mentem meliorem. Interim tamen indies plurimi ad nostrae doctrinae consensum accedunt, sed rursum magistratus negligentia non pauci a nobis ad sectas deficiunt. 8 Ego rursum paulo minus hinc propellebar instigatione aulae Burgundicae, 9 ubi ex Germania Superiore rediissem. 10 Sed iam iterum conquieverunt omnia. Vehementer male habet 11 theologos Brabanticos, quod multi indies ad nos se illinc conferant, 12 nomenque meum consilio huic suo praetexant. Agunt itaque modis omnibus, ut hinc propellar. Metuunt enim, ne Gronyngana ditio et Frisia occidua mea hic praesentia in heresim nostram pertrahantur. Optimi enim quique pastores 13 utriusque huius ditionis relicta sua idololatria ad me confugiunt et mea opera hic nostris ecclesiis praeficiuntur, aliosque secum
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non paucos adducunt et assiduis praeterea literis ecclesiis, quas reliquerunt, detegunt idololatriae et impietatis magnitudinem, quam illos deserere oportebat. Ita ego reus sum omnium, et me propulso omnia haec cessatura esse putant. Sed princeps nostra 14 est forti constantique in hac parte animo, etiamsi sit foemina. Itaque postremam hanc quoque tempestatem in me concitatam iam compescuit. Interim tamen indies affluunt fratres profugi, quos recipimus et pro virili nostra sublevamus.
Confessionem vestram 15 percurri potius quam legi, lecturus adhuc diligentius, simulatque libellus compingetur 16 . Sed in cursu illo lectionis deprehendi quedam acerbius paulo c dicta in Lutherum; quam re vera voluissem. 17 Toties enim illi ascribitur effrenis dicendi libido, impudentia, arrogantia, vanitas, ut non in hac solum sacramentaria controversia, sed in tota propemodum illius doctrina fides hominis in dubium vocetur. Non nego nimium sibi in iaciendis in vos nominatim conviciis indulsisse Lutherum atque fines christianae charitatis bongo intervallo transiliisse. Sed hoc illi propter praeclara alioqui illius in Christi ecclesiam merita condonandum erat 18 et cavendum, ne ad d eundem lapidem -qui id in Luthero reprehendimus -ipsimet impingeremus. 19 Utut enim leviter impingere nobis videamur, culpa tamen non caremus, 20 si etiam leviter impingamus. Praestabat errata indicasse 21 (quod quidem pulchre mihi praestitisse videmini ) e . sed citra contumeliam, qua nihil aliud efficimus re vera, quam quod et doctrinam ipsam et ministerium item evangelii in nostris ecclesiis apud adversarios infamamus. Satis erat dixisse: Mea sententia hic fallitur Lutherus; hic praeter meritum nostrum invehitur; et id genus multa, quae nostram tueri innocentiam possunt, si approbentur. Interim tamen non labefactant cuiusquam alterius nomen atque existimationem.
Dabis autem veniam, vir christianissime, quod haec pro mea libertate ita ad te scribam. Afficior ita erga vestram ecclesiam, ut erga nullam fere aliam magis et proinde cuperem nihil haben posse, quod in vobis quisquam iure aliquo desideret. Vicistis modestia Lutherum, fateor, sed tamen illius 22 quo-
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que fines superegressi mihi nonnihil videmini. Neque hoc meum est tantummodo iudicium, sed et plurium aliorum, qui interim doctrinam vestram sequuntur et vobis alioqui optime volunt. Novi ex viris principibus quosdam, 23 qui et vobis et causae vestrae bene volunt, et videntur hoc esse curaturi, ut ad institutum doctorum, ut scitis opinor, colloquium vestri quoque advocentur. Id si fiat, vellem ne recusaretis aut venire aut mittere. Scio, quid sit humana consilia de rebus divinis instituere; sed posteaquam instituuntur, praestat illis quam plurimos pios adesse, ne tyrannis tyrannide -quod multum metuo -commutetur. 24
Vale, vir integerrime, et fratres nostros communes verbis meis saluta.
Raptim, Emde, 25. augusti anno 1545.
Ex Bibliandro cognosces plura. 25 Iterum vale.
Tuus ex animo bannes a Lasco
manu propria.
[Adresse auf der Rückseite:] Doctissimo et fidelissimo Christi ecclesiae doctori Tiguri d. Henricho Bullingero, fratri et amico observandissimo.