[1766]
Martin Frecht an
Bullinger
Ulm,
2. August 1543
Autograph a : Zürich StA, E II 343a, 295r.-v. (Siegelspur)
Gedruckt b : Pollet, Relations II 71-77, Nr. 19Hat zu spät erfahren, dass ihn der Zürcher Oberstzunftmeister [...]bitten ließ, an Bullinger zu
schreiben; eigentlich wollte er Bullinger mit einem Brief an Vadian oder [Ambrosius] Blarer
nur indirekt ansprechen, doch schuldet er ihm noch die Rückgabe [eines Dokuments], das er
im Streit um die Abendmahlslehre von [Georg Keller], einem [zwinglischen]Pfarrer im Dienst
Ludwig von Freybergs, verwenden wollte; da die Visitation wegen der Ankunft des Kaisers
[Karl V. in Ulm] unterbrochen wurde, behält er es noch bei sich. Vielleicht kam sein Brief an
Vadian [vom 23. Juli]nicht an, denn dieser erkundigte sich nach dem Gerücht, Frecht sei Gast
des Kaisers gewesen; in Wirklichkeit lud ihn der Erzbischof von [Santiago de] Compostela
[Gaspar de Ávalos] zu einem Gespräch, dem weitere spanische Geistliche, darunter der
Beichtvater des Kaisers [Pedro de Soto], beiwohnten; die Spanier sollen dem Kaiser im
Hinblick auf kommende Religionsverhandlungen die gelehrtesten Theologen mitgegeben haben,
doch von ihnen sind nur die üblichen Vorwürfe über das Abweichen von den Bräuchen der
römischen Kirche zu hören; einige italienische Laien rühmten zwar Bernardino [Ochino] und
Peter Martyr [Vermigli], doch von den übrigen Spaniern und Italienern war ebenso wie vom
Erzbischof nichts anderes als Klagen über die Beseitigung von Messe, Bildern und Heiligenkult
zu vernehmen. Es wäre zu hoffen, dass der Verzicht auf die Anrufung der Heiligen bei der
Huldigung einen Sinneswandel des Kaisers anzeigte; am 21. Juli verließ dieser Ulm, wo er am
18. Juli eingetroffen war, und zog über Göppingen und Esslingen weiter; der Durchzug seiner
Truppen brachte der Landbevölkerung großen Schaden. Weiteres wird Vadian mitteilen. Vom
Bundestag zu Schmalkalden hat Frecht noch nichts gehört, außer dass Philipp [Melanchthon]
und Bucer weiter in Bonn wirken und dass Gesandte nach Köln geschickt wurden, um sich
gegen eine kölnische Schmähschrift zu verwahren; die Protestanten machen die Türkenhilfe
weiterhin von Frieden und Recht abhängig. In Speyer soll nun die Visitation des Kammergerichts
stattfinden; möge der auf Ende November einberufene Reichstag Einigung bringen!
Die französischen Truppen ziehen sich in befestigte Städte zurück; [Landgraf Philipp] bemüht
sich um einen Waffenstillstand zwischen dem Kaiser und [Herzog Wilhelm von]Jülich; Papst
[Paul III.] neigt dem französisch-türkischen Bündnis zu, soll aber auch König [Ferdinand]
Truppen gegen die Türken zur Verfügung gestellt haben; diese haben Fünfkirchen erobert und
bedrohen Gran. Frecht hat bereits Blarer mitgeteilt, was aus Wittenberg zurückkehrende Studenten
[über eine geplante Publikation Luthers gegen die Zwinglianer] erzählten, und versucht,
durch Briefe an Hedio und Theobald [Nigri?]mäßigend Einfluss zu nehmen; freut sich
zu hören, dass Philipp [Melanchthon] angeblich Bullingers Sakramentenlehre billigt, bittet
diesen aber dringend, weiteren Streitigkeiten aus dem Weg zu gehen und bei der Abfassung
seines Johanneskommentars Zurückhaltung zu üben; [Johannes] Brenz soll Johannes-Homilien
vorbereiten. Grüße, besonders an Pellikan und Rudolf [Gwalther], dem er noch nicht
geantwortet hat. Gruß an den Oberstzunftmeister; konnte den Brief nicht mehr durchlesen.
Salutem in domino, Bullingere cum primis observande.
Hodie, postquam vestri 1 abierunt, mihi nunciabatur tribunum plebis Tigurinum
2 , ut ad te aliquid perscriberem, sollicitasse. Uxor
3 aliud non potuit
me absente respondere quam propediem ex Norinberga rediturum huc
S. Gallensem
4 , quicum c ego d. Vadiani literis 29. iulii acceptis
5 forte sim
responsurus,
6 et hasce communes etiam Tigurinis fore. Hactenus enim ignavus
ne magis quam occupatus ego, quod dicitur, una dote duos generos
parare volui,
7 hoc est unis vel ad clarissimum d. Vadianum vel colendum d.
Ambrosium Blaurerum perscriptis te quoque demereri. Etsi iampridem multas
peculiares tibi debueram transmisisse, presertim ea remittendo, quae bona
a te fide olim accepi,
8 etiamnum accurate apud me adservata, ut quamprimum
ecclesiarum nostrarum visitatio absoluta fuerit,
9 mox integra cum
comitibus gratiis ad te redeant. Est autem quidem coepta nuncnuper in agro
quarundam ecclesiarum nostrarum inspectio, sed ob cesaris adventum 10 et
alia ingruentia negotia suspensa, quam spero post unam d alteramque septimanam
in agro absolutum iri et in urbe aliam ordiendam. Non credis autem,
mi Bullingere, ut post Schwenckfeldium senex ille 11 apud nobilem patronum
Ludovicum a Freyberg evangelizans vel seductus per illum chrestologum
12
vel suo quodam delyrio dementatus crassius quam unquam fuerit aut scriptum
aut dictum de eucharistia, coeperit pleraque effundere, quae non parum
negocii nobis fecere et faciunt etiamnum, usque dum in visitationem iusta
actione ista pertractentur. In hunc potissimum usum adhuc missa a te adservo
mecum, ut sum praefatus. Non ergo mora ista tibi sit molesta.
Ergänzungen zum vorliegenden Brief
an Bullinger; s. Vadian BW VI 241-247.
Nr.
1300 (Teildruck:
Pollet, Relations II
770.
Iam d. Vadiano elapso octiduo scripsi 13 de caesaris ad nos adventu et spero,
horum quoque te participem fecerit. 14 Interim et alias suas 15 ad me dedit,
unde tamen non potui cognoscere priores meas sibi fuisse redditas; scribit
enim, ut fama tulerit caesarem me et aliquot symmystas invitasse ad convivium,
quod multis modis auditu insolens mihi fuit. Forte percrebruit me ad
archiepiscopi Compostellani 16 colloquium vocatum fuisse, quod velox illud
malum 17 interpretatum est e caesaris fuisse convivium. Vocatus quidem fui ad
praefati archiepiscopi Compostellani colloquium, adhibui unum et alterum
ex fratribus et amicis. Satis in isto colloquio senex placide de nostrae causae
fundamentis me rogans disseruit ipse et me pro mea tenuitate respondentem
audivit. Intererant collationi alter quidam episcopus Hispanus 18 caesaris a
confessionibus dominicaster 19 cum collega M. nostro[?]f20 et non modica
Hispanicorum pfafforum caterva. A discessu caesaris bonus civis mihi retulit
se e doctoris Naves 21 , cuius ut cancellarii opera utitur caesar, ore accepisse
1542-1548 der Dominikaner Pedro de Soto,
geb. um 1500 in Alcalá, gest. 1563 in
Trient. Soto, der verschiedene katechetische
und kontroverstheologische Werke
verfasste, hatte in Salamanca studiert und
wurde 1549 Mitbegründer der Universität
Dillingen, wo er bis 1555 Theologie lehrte.
1555/56 war er Professor in Oxford, ab
1561 päpstlicher Theologe beim Tridentinum.
—Lit.: Venancio D.
Carro, in: DHEE
IV 2508f; Fernando
Domínguez, in:
LThK 3 IX 746.
caesarem eam episcoporum et monachorum ac sacrificulorum turmam secum
ducere, quod Hispani voluerint, ut inter omnes Hispanos doctos eos doctissimos
in comitatu suo habeat, quo vel in futuris imperii comitiis vel aliis
tractatibus concilii loco istorum opera contra Lutheranos utatur g . Quod si isti
sunt doctissimi, quod doleo, non valde multos doctissimos habet Hispania.
Quam procul enim illi a solida et sancta absint theologia, mallem alienum
quam meum os istuc testaretur. Ut omnes Hispani, ita isti archiaposcopi
22
utpote superstitiosissimi h a vero pietatis et syncerioris theologie scopo quam
longissime absunt. Nihil magis urgent quam argumentum seculorum, Rhomanae
ecclesiae dignitatem et authoritatem, temere nos quaeque in ecclesia
novasse, imagines absque ratione gravi sublatas, vota pedibus conculcari,
sola fide nos iustificari parum theologice a nobis astrui et similia, quae contra
nos antichristi mancipia evomunt. Cum aliquot Italis nobilibus etiam contuli
laicis,
23 quibus sanius cerebrum quam illis sacrificulis Hispanicis. Magnopere
illi apud me extollebant illum M. Bernhardinum
24 , quem Gebennae audio
apud nostrum Calvinum vivere, et alium quendam d. Petrum, ni fallor, Martyrem
25 , quem isti putabant esse Basileae, cum Argentine accepissem antea
ab aliis sacra magna fide profiteri. Reliqui vel Hispani vel Itali in ore crebrius
nihil habuere quam nos Lutheranos non habere missas, imagines et
sanctorum cultum in nostra ecclesia. Archiepiscopus praefatus illud prophetae
in vacuum nostrum templum detorsit pathetice commiserationem et
Hispanicos threnos pre se ferens i , "ut umbraculum in vinea et sicut tugurium
in cucumerario" [Jes 1, 8] etc. Sed cesso te istis obtundere.
Caesar miram clementiam in nostros pre se tulit k . Homagii seu iuramenti
formam a nostris prescribi permisit; omissa fuit clausula papistica "ita me
omnes sancti iuvent"26 etc. Unde quidam stomachantur, quasi cesar Lutheranus
sit factus. Ego dominum oro, in cuius manu cor est regis,
27 ut ista
clementia non sit Hispanica, sed Germanica eaque constans in domino et pro
evangelio. Cum cesar pomeridiana hora prima urbem intraret 18. iulii,
eiusdem 21. nona antemeridiana hinc solvit et Geppingiae a duce Wiertenbergense
28 auguste exceptus et tractatus est.
29 Postero die Esslingiam venit,
sed egre isthic ad horam hesit dato et accepto homagio, ut vocant. Dux
Ulricus urbem cum caesare noluit ingredi. Utinam Esslingenses tandem vicinum
commodiorem habeant! Prefato die ante cesaris discessum fere ex
6'000 constans exercitus Hispanis et Italis moenia l urbis pretergrediebatur et
cesarem antecedebat. Hisce diebus Italorum fere 3'000 pertransierunt et
satis damni intulere rusticis, apud quos diverterunt. Itali adhuc 4'000 ferme
expectantur etiam hac pertransituri. Dominus nos liberet a tam morosis advenis
et qui periti sunt greek greek.
||295v. Reliqua vero spero d. Vadianum ad te perscripturum. Hisce diebus
ex Schmalkaldensibus comitiis 30 nostri legati 31 rediere huc. Sed nondum
expiscari licuit, quid isthic actum, nisi quod Hessicus quidam scriba 32 ad me
dedit 33 d. Philippum 34 et Bucerum adhuc Bonnae fideliter agere pro evangelio
propagando 35 et legatos misisse Schmalkaldensis foederis socios 36 ad decanum
37 et capitulum Coloniense pariter et ad senatum et subditos per literas
expostulantes, amice tamen cur contra doctrinam et doctores adeoque protestantes
omnes tam infames libellos apud se edi et passim spargi permittant.
Audio autem maledicum et infame ab illis contra nostros scriptum fuisse
editum. 38 Postulant, ne simile post hac edatur; alioqui se, quod deceat et illi
mereantur, facturos. Adhuc perdurant protestantes in isto suo proposito, ni
aus Bonn abgereist; vgl. unten Nr.
1773,
14 mit Anm. 11.
habeant firmam pacem et equabile ius, prorsus nihil auxilii se velle mittere
contra Turcam
39Audio Spirae nunc camarinae 40 camerae scribere volueram, imperialis iudicii
reformationem et visitationem celebrari. 41 Speratur et pax a cesare nostris
brevi danda. Scis autem ad proximam ultimam novembris Spiris Nemetum
comitia imperii celebranda. 42 O si tandem comitia ista suo probe responderent
nomini, hoc est, ut recte in domino coiremus!
Gallus 43 pedem refert et haud dubie exercitus eius in munitissimas urbes
se recipiet. 44 Cattus 45 indefatigabili studio conatur inter cesarem et Iuliacensem
46 vel inducias vel pacem constituere. 47 Deus pacis efficiat, ut adversus
istam multis nominibus sacram triadem Rhomanam suscipiatur vel a cesare
vel imperii proceribus aliquid, scilicet adversus Gallo-Turcam et Turca-Gallum 48
ac papam 49 collusorem. In Hungaria Turca sevit. Quinque Ecclesias
occupavit 50 et munitum oppidum Gran se brevi recuperaturum minatur.
51 Papa aliquot millia Italorum fertur regi 52 in presidia misisse. 53 Sic
utroque genu claudicat 54 greek. Plura nunc non licuit, quae ut effusa
potius quam scripta boni consulere velis.
D. Ambrosio Blaurero amanter per literas 55 significavi ea, quae nuper huc
ex Wittenberga redeuntes stipendiati studiosi aliquot narrabant m , 56 quae dolens
accipiebam. Mox Argentinam d. Hedioni scripsi, 57 ut ipse pro sua prudentia
curaret apud d. Philippum et Bucerum, ne senex Entellus Daretem
blieb erfolglos; s.
Heidrich, Erbfolgestreit
94-96;
Mentz II 380f.
provocaret.
58 Iniunxi idem cuidam M. Theobaldo
59 , fideli amico, Bonnae
Philippum et Bucerum salutaturo, et spero ista magis iuveniliter a prefatis
studiosis effusa quam vere dicta, etsi post discessum Philippi
60 illi ista hic
effuderint. Subodoror et antea istuc ad te delatum fuisse. Gaudeo, si verum
est, quod Tigurini studiosi aliquot
61 sparserunt, Philippum per omnia probare
ea, quae de sacramentis tu edideris.
62 Et rogo te vehementer, quod hactenus
semper, hoc perpetuo quam sanctissime serves et colas, utpote ecclesiarum
pacem, et Lutherum ne provoces. Quod si (quod absit) ille te in
arenam provocare velit, notam omnibus modestiam et candidam prudentiam
tuam exhibeas. Plus satis alioqui pugnarum et bellorum. Opus est nobis
syncretismo et sancta concordia. A dextris et sinistris vexamur; cur viscera
mutuo in se sevirent? Ubi primum, quod spero, ea de re euangelion accepero,
vel ad d. Vadianum vel te scribam. Dominus suo te spiritu conservet,
ut in Ioannem quae scribis,
63 quemadmodum et alia, ita temperes, ne iste
possit interpretari contra se acerbius quicquam a te proditum. Sed quid
memorem moneo? 64 Brentius in Ioannem nunc meditatur homelias quemadmodum
in Lucam.
65Obsecro, tuis observandis collegis, meis in domino maioribus, me diligenter
commendes, salutem et obsequium omne quam reverenter deferas,
inprimis venerando seni Pellicano et Rudolpho 66 (cui simul me excuses,
14; Zürich ZB, Ms. Car C 44, 925, Nr.
50),
zog im Juli 1543 als Kostgänger bei Myconius
ein (s. Frey an Myconius, 23. Juli
1543, Zürich StA, E II 358, 147), doch ist
er kaum identisch mit dem erwähnten Johannes
Faber, der zuvor bereits in Basel,
Marburg, Leipzig und Wittenberg studiert
hatte (vgl. Basel, Matrikel II 24, Nr.
7).
quod ad doctas eius literas
67 nondum responderim). Bene vale cum tuis,
quos et nostri ex animo salvos cupiunt.
Raptim, Ulmae, 2. augusti 1543.
Salveat et tribunus ille vester, 68 tam sollicitus sollicitator. Non licuit relegere
greek exaratam epistolam.
M. Frechtus tuus
ex animo.
[Adresse auf f. 295a v.:] Eximie pio et docto d. Heinricho Bullingero, Tigurinae
ecclesiae antistiti dignissimo, domino et fratri cumprimis observando.
Zurch, dem herr Bullinger.