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Autograph: Eichstätt Diözesanarchiv, B 44V (Collectaneorum Officialis Friderici Staphyli liber V), 12r.-v. (Siegelspur); Abschrift von Josias Simler mit Ergänzungen von Bullinger: Zürich ZB, Ms A 51, 23r.-v., Nr. 17 a Gedruckt: Epistola Bullingeri ad Cochlaeum, in: Neue Beyträge von Alten und Neuen Theologischen Sachen ... auf das Jahr 1756, Leipzig [1755], 451-454; Krafft 133f; Adam Hirschmann, Briefwechsel zwischen Heinrich Bullinger und Johannes Cochläus, in: Pastoral-Blatt des Bistums Eichstätt, 60. Jg., 1913, Nr. 4, S. 16f
Bullinger dankt für Cochläus' Brief und Schriften ["Replica brevis" und "De sanctorum
invocatione"]. —Bullingers Meinung kann Cochläus aus der beiliegenden Antwort ["Brevis
greek"]ersehen, die er im Vormonat durch Freunde [Wolfgang Musculus und Adam Bartholomäus]
übermittelt hat und hiermit persönlich zur Sicherheit nochmals übersendet. Cochläus
mag über Bullinger, urteilen wie er will; dieser unterstellt sich Gott als oberstem Richter
und verteidigt den apostolischen Glauben in all seinem Tun und Handeln. Cochläus hingegen
soll daran denken, dass er bald Rechenschaft vor Gott ablegen muss. —Zur Konzilsfrage sollteBriefe_Vol_15_112 arpa
Cochläus bedenken, dass man sich allein dem Urteil Gottes zu unterwerfen hat; denn auch
wenn Bullinger nicht wie Osiander in seinen [,,Coniecturae"] eine bestimmte Zeit festsetzt,
erwartet er doch angesichts der bereits erfüllten Vorzeichen bald das Endgericht. Seine Meinung
über ein Konzil ist Cochläus nicht unbekannt: Die Autorität Christi und dessen Propheten
und Apostel erfordert kein Konzil. Bullinger hält Frieden mit den Friedfertigen und
kämpft nur zur Verteidigung der wahren Religion. — Cochläus bezeichnet Luther als abtrünnigen
Mönch und fragt sich, wer denn Bullinger sei: Er ist ein Sünder, der seine Hoffnung auf
Christus setzt; er wurde zum Pfarrer der Zürcher Kirche erwählt; vorher unterrichtete er; von
Kindesbeinen an glaubte er an Christus und studierte die Heilige Schrift und die Kirchenväter;
er wurde weder zum Priester noch zum Mönch geweiht; er war ein studierender Laie. Cochläus
wird daher nichts finden, dessen sich der Sünder Bullinger schämen müsste. — Gott
schenke Cochläus die Gabe des rechtens Urteils!
G[ratiam] et p[acem]. Literas tuas, Cochlee, una cum libellis 1 mihi missis 2
per cursorem publicum 3 accepi. 4Briefe_Vol_15_113 arpa
Quid vero de tua replica 5 sentiam, intelliges ex hac mea responsione 6 , quam - licet ante mensem miserim amicis, quos rogaveram, ut mature tibi tradi curarent 7 — nec dubitem, quin modo acceperis. Volui tamen et hoc exemplum addere, quo certius scirem te mea accepisse. 8 De meis, ut voles, iudica, Cochlee! Ego aliter loqui non possum nec debeo, quam sentio in pectore et animo meo. Et dominus, iudex universorum iustissimus, 9 quid singuli spectent, quid quaerant, novit et videt. 10 Huic ego caussam meam iudicandam permitto," imo humiliter offero. Defendam autem apostolicam, quam corde infixam ex spiritu dei et scripturis sanctis fidem teneo, privatim et publice, scriptis et sermonibus, quoad spiritus hos rexerit artus. 12 Scio enim, cui credidi. 13 Scio, quorum nitar testimoniis, 14 neque hic terrebunt ulli adversarii ullis convitiis, scriptionibus, artibus. Nec ullis parcam laboribus. Ac sat scio ipsum quoque dominum mihi nunquam defuturum, 15 in cuius manu sunt sortes meae. 16 Vide tu b interim, Cochlee, quid agas! Brevi reddes domino rationem omnium eorum, quae egisti. 17
Narras mihi nescio quae de generali consilio 18 : Utinam cogitares, quae dominus nobis cogitanda reliquit de universali iuditio 9 Quod, etsi iuxta
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Osiandri supputationem 20 certo tempori non affigam, non procul tamen abesse cogito, quod c omnia fere impleta sint, quae praecessura dicuntur iudicium. Quid de consilio, quod papa 22 cum suis instituit, sentiamus, non nescis. 23 Habemus nos magni consilii angelum"; habemus prophetarum et apostolorum sacrosanctum consiliums atque consessum in coelis 26 quorum definitiones et decreta leguntur in bibliis. His deo favente immoriemur. Propheta pronunciat: "Beatus vir, qui non abiit in consilio impiorum et in via peccatorum non stetit, et in cathedra pestilentiae non sedit, sed in lege domini voluntas eius", etc. [Ps 1, 11. Libenter ea, quae pacis sunt, 27 cogitabo, et pacem habebo cum illis, qui verbo pacis, 28 praedicationi vide-II 12v. licet evangelii, sese non opponunt. Cum oppugnantibus certare quam colludere malo d . Si negaverimus, et ille negabit nos. 29 Ergo quamdiu alii perrexerint oppugnare scripturis traditam religionem et doctrinam, tamdiu non cessabo illam pro mea facultate tueri defendereque.
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Monachum apostaticum appellas Lutherum. Addis: "Quis tu sis, aut qualis aliquando fueris, nondum intelligere potui nec curiose inquiro." Suspicaris ergo nescio quid. Age ergo e ! Inquiras curiose, etiam licet. In nulla tamen re gloriari licet mihi. 3 ° Peccator sum, sed qui omnem spem interim fixi in Christo. Nunc sum minister Tigurinae ecclesiae, legitime ab ecclesia ad id muneris vocatus. 32 Antequam vero vocarer, docui palam bonas et pias literas. A puero Christo domino credidi. A puero in sacris literis et lectione sanctorum patrum 34 meinet aexercitavi Nunquam iuravi in cuiusquam episcopi, abbatis aut prioris praescripta. Nunquam illi me vel unxerunt vel raserunt h. 35 Nunquam mihi quicquam cum illis negotii fuit. Vixi laicus i , imo studiosus bonarum et piarum literarum mihi et musis. Inquiras, ergo licet! Nihil deo gratia invenies mea" in vita, cuius me pudeat, nisi quod homo peccator sum coram domino; neque 1 pigeret facti, Cochlee, si aliquando hominibus imprudens nomen dedissem, nunc autem meliora doctus ac resipiscens desertis hominibus uni me Christo domino consecrassem.
Dominus servet me in sancta sua voluntate et concedat Cochleo facultatem recte iudicandi de syncera pietate! Cito enim veniet dominus in iudicium. Beati, qui Christum revera induerunt. 37
Vale.
Tiguri, 1. februarii anno domini 1545.
Heinrychus Bullingerus,
tuus ex animo, si tu in apostolica ecclesia Christi sis.
[Adresse auf f. 17v.:] Domino Ioanni Cochlaeo Aychstettae agenti."